torsdag 1 januari 2015

2014 var helt klart matens år

Då har man återigen överlevt ett år och ytterligare en nyårsnatt. 2014 avslutades med god mat och på natten blev det både raketer, champagne och nattpladder. En trevlig kväll som självklart resulterade i lite återblickar på det gångna året. 
 


En av årets höjdpunkter var helt klart att köket kom på plats! Är inte helt klart än, men det går att laga mat igen, vilket är det viktiga. Året har handlat mycket om matlagning ,vilket ni läsare säkert lagt märke till genom alla recept jag lagt ut :o) Igår var det biff Wellington, idag blev det kokt potatis med brunsås...men undvek åtminstone pizzan som sedan 70-talet verkar vara en klassiker för de flesta på nyårsdagen :o) är så nöjd över det vi åstadkommit i köket hittills, alla detaljer som jag älskar. Min finfina mässingskran, min nya kyl och diskmaskin och mina härliga handtag i skinn! Kommande år ska spisen bytas ut, fläkten ska monteras och vedspisen ska på plats. Bara bra saker väntar!
 
 
Under året blev också matsalen klar, även detta en av årets höjdpunkter! Är så nöjd med mitt matsalsbord som är fyrkantigt, mina vackra stolar som jag ärvt och självklart också vinskåpet och hyllan som farsan byggt. Här har det under året avnjutits mycket god mat med härliga vänner! Ett härligt minne är från i midsommar då vädret ute körde in oss allesammans till matsalen. Det är något sdpeciellt med att kunna sitta vid ett fyrkantigt bord istället för ett avlångt, blir härligt intimt och familjärt! Och ska jag vara ärlig så känns det nästan som att bordet är är gjort till hus :o)
 

En annan skön detalj är radiohyllan och framförallt det som döljer sig bakom. Husets första lönnfack...ska faktiskt ta en titt om vinflaskan är kvar, i detta hus vet man aldrig :o)



Näin vuoden ensimmäisenä päivänä on kiva katsella takaisin mennyttä vuotta ja ihmetellä mitäs oikein tapahtui. On ollut oikea ruokavuosi kun keittiö vihdoinkin saatiin paikoillensa. Myös ruokasali on tuonut monta hienoa muistoa. Ja yksi asia olikin unohtunut, salalokero ruoksalissa, pitääkin katsahtaa jos viinipullo on tallessa :o)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar