lördag 10 januari 2015

La Laguna

La Laguna by night blev istället La Laguna early in the morning! I stan finns många sköna parker som man skulle kunna sitta och läsa en bra bok i. Misstänker dock att det är 7 en lördagmorgon som gäller om man vill vara i fred! 


Stan är full av gränder, fantastiska kåkar, speciellt den gamla och historiska delen av stan. Misstänker dock att skillnaden till de nyare delarna inte är så stor, jag märker då ingenting! 


Ett perfekt ställe att hänga i så här på morgonkvisten är marknaden! Efter att ha  läst stadskartan jag fick från hotellet 17 gånger, utan att bli någon klokare, började jag stalka två gubbar som såg lite kaffesugna ut. Är det nåt jag lärt mig från mina vandringar, så är det att det är på marknaderna allt händer. Här samlas man, dricker kaffe och spelar schack. Mycket riktigt, några minuter senare hade jag hittat rätt :0)


Marknader är ställen där jag kan sitta i timmar och bara kolla på folk. Lite kul och jäkligt billigt nöje. Glädjen dog lite, när det första jag såg var Lilla Skutts syskonbarn! Hoppas så att de skuttade i famnen på en liten flicka eller pojke och inte i någons gryta... Var nästan på väg att köpa med mig alla tre och då kan jag bara konstatera att gnagare egentligen inte är min grej...har dock en kompis som säkert gärna tagit dom! Insåg dock att smuggla in kaniner i Sverige, från en marknad i La Laguna, kanske inte är så enkelt som det låter...


Fortsatte istället längre in och på denna marknad fanns allt! Kött, fisk, ost, vin, kryddor, blommor, ja allt man kan behöva till att slänga ihop en schysst 11-rätters middag en lördagkväll. Nu är inte det planen, så jag tog sikte mot att ta farväl av Lille Skutts syskonbarn. Insåg ganska snabbt att samma farbror även sålde höns, brevduvor, kanariefåglar och lite av varje. När jag putsade öronen, så var det faktiskt ett jäkla kacklande runt mig...Lätt om hjärtat lämnade jag marknaden! Det är klart att det var husdjur som såldes i ståndet :0) 


Tog en tur till i stan och beundrade husen och omgivningarna! Har inte orkat kolla upp vad byggnaderna är utan har mest knallat runt i staden. Vill du veta mer om La Laguna, googla! 


Det jag vet är inte mycket, vet att det har varit öns huvudstad på 1500-talet och universitetet är från 1700-talet. Stan verkar vara omgiven av berg och måste ligga ganska högt upp! Detta baserar jag på att jag fasiken inte gick lika mycket nedför som uppför igår ;0)


Arkitekturen är fantastisk och man har bevarat det gamla väl. Måste säga att jag är grymt imponerad över balkongerna och fönsterinfattningarna i detta land... Det är överdådigt men på ett snyggt sätt! Börjar tro att jag har varit lite väl försynt och minimalistisk i min arkitektur hemma i Dalaskogarna...kanske ska hem, göra om och göra nytt :0))


Lämnar denna stad vältejpad i både lår och fötter och med compeed lite här och där...tåg...trodde ni seriöst att jag skulle ta tåget ;0)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar