torsdag 8 januari 2015

Puerto de la Cruz

Vandrade in i ett regnigt Puerto de la Cruz i hyfsad tid på eftermiddagen. Med över 4 mil i benen och vetskapen om att det kommer att bli lite utmanande för en finne utan tålamod att hitta just mitt hotell bland 150 andra :0) Å andra sidan finns det närmare 50 000 invånare i stan som kan peka mig rätt...Trygg i detta tog jag regnskydd och en öl på första bästa ställe. Då jag kom västerifrån blev det precis mitt emot ingången till Loro Parque.


Loro Parque är en stor nöjespark mitt i stan som är kul för liten som stor! Jag var  här för ca 2 år sedan (bilden är från då), så hoppar det för denna gång. Minns dock att där finns allt och lite till, delfinshow, en glastunnel där du kan gå och spana in hajar riktigt nära, självklart gorillor och tigrar och annat som hör en djurpark till :0)


Det jag kanske minns bäst är papegojorna som showade under dagen och självklart pingvinariet med hundratals kungspingviner. Följer man dem ett tag så kan man se mycket kul som händer! Pingvinariet räknas som världens största i sitt slag och papegojshowen påstås vara den mest innehållsrika i världen. Vete katten, har inte så mycket o jämföra med.


Som vanligt så hade plankpojken pinsam tur med sitt rum! Betald och klar och när jag kommer inhaltandes lite sent som vanligt fanns bara sviter kvar!


Voi, voi, fånga dagen, som de säger :o)) Om utsikten var fantastisk på kvällen...


...så var det ingenting i jämförelse med hur det såg ut på morgonen när jag vaknade! Då inser ni säkert att det blev sovmorgon, för idag är det en "ledig" vandrardag. Blir en kortare promenad på under 2 mil för att hålla igång kroppen :0)


Ingen pannlampa och inget kartläsande under gatlyktor med andra ord! Med denna frukost gick tankarna genast till Tarmo från Estland som antagligen redan gått en mil för dagen och just nu tuggar på en torr brödbit...


Lämnar Puerto de la Cruz mätt och belåten. Innan jag lämnar tänker jag mig ett besök på Jardin Botanico som är världens äldsta botaniska trädgård. Rekommenderas varmt om man är i krokarna :0))










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar