torsdag 8 januari 2015

Puerto de la Cruz- Santa Ursula


En vilodag var inplanerad. Runt 15 km till nästa hotell beroende på vägval. Tanken var att jag kunde välja mellan att stanna kvar och hänga en halv dag eller knata upp i bergen. Det blev bergen, en kväll med andra turister var tillräckligt :0)


Många turister var det inte uppe i bergen, däremot en massa nyfikna getter lite här och där. Man fick passa sig så man inte fick sig en knuff i rumpan!


För fort gick det inte idag, strosade mest uppåt, för vilodag eller inte, strosa eller inte, ska man upp i bergen så får man ett träningspass, vare sig man vill eller inte!


Men vilken dag, första målet var La Orotava. Vilket ställe och vilken by! Blev välkomnad direkt av en kompis. Sa inte så mycket, men han verkade tycka att jag var en skum en :0)


Stadskärnan är kulturskyddad och det märks! Har fått så många tankar och idéer, så farsan kommer nog lätt att bryta ihop när jag väl kommer hem och de ska förverkligas ;0)


Måste säga att jag är extremt imponerad över balkongerna på kåkarna, dörrarna, fönsterinfattningarna, ja det mesta! 


Måste nog bygga upp en hel by i Dalaskogarna om jag ska förverkliga allt jag sett idag! Räcker inte längre med en liten finngård ;0)


Sköna innergårdar fanns det gott om, där man bara kunde sitta och pusta ut mellan backarna! Är inte helt hundra på att man fick sitta i dom...men ingen körde iväg mig, så jag satt kvar! 


En utav innergårdarna tillhörde Museo de Artesania Iberoamericana. Där fanns lite allt möjligt, så är man det minsta konstintresserad, så är det definitivt värt ett besök! Var väldigt nära att inte denna dam inhandlades! Hade så fört in lite skratt och glädje i mitt blivande lantkök! 


Måste säga att ryggsäckens vikt, samt plats, fick fälla avgörandet. Funderade ett tag på om jag skulle schamponera in mig riktigt ordentligt ikväll och borsta tänderna till tusen så kanske vikten skulle kunna funka...platsen fick avgöra och damen är kvar och får glädja någon annan i framtiden!


Gränderna som jag knatat i var smala, tomma och många! Att jag överhuvudtaget sitter på hotellet och tar ett glas vin är ett under ;0) För in i stan är lätt att hitta, ut däremot...allrahelst om man gör som jag och bara strosar runt med noll koll på varken karta eller riktning. Enda kollen jag har är att jag är på en ö och idag skulle jag ha havet till vänster ;0)


Utsikten har varit fantastiskt och fågelvägen gick jag nog 15 km. För återigen efter 7 timmars strosande, kunde man fortfarande se gångna nattens boende :0) 


Byarna var många och de flesta hängde ihop med varandra. Man visste knappt var man varit och var man var på väg. Glada människor överallt, gubbarna satt på bänkarna och snackade skit. Bilarna tutade och vinkade, en bra dag helt enkelt. Ingen Uncle Cracker behövdes i lurarna för att traska idag!


Denna dag kom jag fram till Santa Ursula i dagsljus! Har tvättat lite, så imorgon luktar jag inte längre! Kan nog t o m sätta mig bredvid andra, lite fräschare turister ;0)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar