söndag 15 april 2012

Falsad plåttak med tyska knutar


I helgen har farsan lagt falsad plåttak på nybygget. Vädret har varit som det brukar i april så ett gemensamt beslut har tagits om att gamla husets tak byts ut efter att några av väggarna är på plats. Hela utbyggnaden har klätts i plåt och det som inte hanns med var taknockens falsning. I Finland kallar man falsningen av taknocken för "harjasauma". Farsan berättade att när han var ung plåtslagare i Finland kallades "harjasauma" även för "rahasauma" vilket direkt översatt blir "pengafalsningen". Det var för att det var det sista man gjorde på taket innan det blev klart och då kunde man vänta sig lön.
Tyska knuten - Saksalainen solmu
Från höger- oikealta katsottuna

Från vänster - vasemmalta katsottuna
På bilderna ovan kan man se att farsan använt sig av tyska knutar i änden. Ingen vanlig teknik i Sverige, utan här använder man oftast vanliga knutar. Farsan tycker att den är snyggare och man slipper små hål i plåten. Tyska knuten används i zinktak som inte tål att man klipper i det. Farsan har även påpekat att tyska knuten han gjort är något modifierad för att passa materialet. För att förstå de tekniska detaljerna av detta bättre, får ni bjuda farsan på en Sauna och en bira, för jag gav upp som den otåliga f d 08 som jag är :o)


Taket har fått en lodrätt droppkant för att undvika att det kommer vatten inåt. Även detta är en snyggare variant av taksprånget. När jag varit uppe o kikat på farsans jobb idag, skäms jag ännu mer för mina sneda spikbleck i stommen. Nu kommer bara vetskapen av dem reta även mig, när jag inser vilket fantastiskt jobb farsan lägger ned på taket. Men sedan är ju inte farsan vilken plåtslagare som helst utan han är en kunglig sådan. Återkommer om detta vid ett senare tillfälle!


Jag är fortfarande utvisad för min fadäs med spikblecken. Så ni kan väl alla gissa att jag fått fortsatt förtroende med vedklyven. Blev i helgen dessutom förpassad till skogsbrynet, så långt bort från bygget som möjligt: För att återfå förtroendet har jag under dagarna två gjort ett utomordentligt jobb med att t o m sortera veden i björk och gran. Farsan var mäkta imponerad när han tog en titt...så nästa helg är jag nog på banan igen :o)

Tänä viikonloppuna faija on saanut peltikaton lisärakennuksen päälle melkein valmiiksi. Ainoa mikä jäi tekemättä on harjasauma. Faija huomautti ettei ollut laiskuutta vaan  sateen tullessa. Suomalaiset peltisepät kun on sokerista tehty! Faija kertoi että kun hän nuorena poikana oli peltiseppä Suomessa niin harjasaumaa sanottiin myös rahasaumaksi. Nimi siitä että kun rahasauma oli valmis oli tilin aika. Päätyyn faija on tehnyt saksalaiset solmut, jota myös voi sanoa yksinkertaiseksi rotanhännäksi. Päätyyn faija on tehnyt tippanokan, kuten kuvissa näkyy. Täytyy myöntää että komea on katto ja faija on aika ammattimies. Eikä mikä peltiseppä tahansa vain oikeen kuninkallinen...mutta siitä enemmän tulevaisuudessa!

Lankkupoika passitettiin tälläkin kertaa puuhommiin niin kauaksi raksalta kuin vain oli jatkojohtoa. Faija oli kyllä hyvin tyytyväinen puukasoihin ja erittäin tyytyväinen siitä että lankkupoika oli jakanut koivut ja kuuset eri kasoihin. Fiilis on hyvä ja toivoa on että lankkupojan paluu oikeen raksahommille tapahtuu jo ensi viikonloppuna! Faija lähti ja taas jaan vanhan mummon sanonnan kun vieraat läksi kylästä: "Rauha on maassa kun Jallu lähti taivaaseen"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar