onsdag 4 april 2012

Dansat tango i otakt...på takstolarna


Byggchefen körde upp mig ur sängen klockan 06.00 i morse genom att klösa mig i hårbotten. När jag klivit ut till hallen för att släppa ut tyrannen hade han snott kudden och såg inte ut att vilja släppa den i första taget. Det var bara att dra på sig byggbrallorna och ge sig ut i morgonsolen. Ett par timmars arbete med veden innan jag ledsnade på både sågen och klyven.


Återigen har ett historiskt datum noterats när höstens överenskommelse med farsan bröts om att inte klättra på bygget om den andre inte är på plats. Gamla talesättet om när katten är borta dansar råttorna på bordet...Tolkningen blir; när farsan drar till huvudstaden dansar finskan på takstolarna...Det känns ju fånigt att skriva en blogg om att bygga hus, när bygget stått still i vinter. Vårsolen gav mig sug efter att ta en titt om det fanns något att spika eller skruva. Väl däruppe insåg jag att dagens historiska datum kommer att vara inofficiellt då farsan redan måste ha brutit mot avtalet.


Väl uppe på takstolarna insåg jag att de behövde stabiliseras, så ned igen för att hämta spikbleck, ankarspik och och en hammare och sedan var det bara att sätta igång. Förr i tiden laxade man knutarna, d v s man man fällde in virke i varandra och på det sättet var stommen självbärande och man kom undan med små spikmängder. Ett modernare sätt är att använda spikbleck som spikas fast med ankarspik eller skruvas fast med motsvarande skruv. När jag och farsan tog beslut om att köpa ankarspik, som är något billigare, baserades beslutet på farsans motivering. Det finns ingen anledning att använda skruv eftersom stommen aldrig kommer att rivas...Finskt självförtroende och ytterligare ett bevis på att det är en bunker vi bygger :o)


Efter väl utfört arbete, var det dags att dansa ett par våningar nedåt. En större utmaning än att klättra uppåt. Gick bra, är hel, inte så ren, med andra ord har jag både stickor i fingrarna och skit under naglarna. Allt i sin ordning med plankpojken igen. Jag har tidigare nämnt att man ska kunna standarddanser som finne och de kunskaperna är än så länge bristfälliga. Såg att Lets dance börjat och tänkte att jag kanske kan få en inbjudan nästa år eftersom jag numera driver en succeblogg :o) Tyvärr såg jag inte första programmet då jag var hemma och fönstershoppade. Och ja, för er som undrar, jag är 100% finne och Finland är 100% hemma.

Har undrat många gånger varför känslan är så stark hos mig. Kan inte svara på det, men du kan väcka mig närsom och jag drar den korta versionen av historiska datum som präglat Finland och säkerligen mig. Finland tillhörde Sverige 1249- 1809, Nöteborgsfördraget 1323, fredsöverenskommelse mellan Novgorod och Sverige. Finlands tid under Ryssland mellan 1809-1917 och sedan självständiga Finland 6 december 1917. Med andra ord fyller Finland 100 år den 6 december 2017, vore häftigt att få huset klart för invigning denna dag. För ska vi vara riktigt ärliga så känns 2015 väldigt optimistiskt även för mig, jag menar, åtminstone med denna byggtakt.

Raksan pomo kynsi mut ylös sängystä kuudelta aamulla ja pölli tyynyn. Ei ollut sen näkönen että antaisi sen takaisin joten vedin työpöksyt jalkaan ja menoksi. Muutaman tunnin puuhommien jälkeen kypsyin ja ajattelin kurkata raksalle ja katsoa jos löytyisi hommia. Löyty rungon vakauttamista ja siihen käytin kynsiä ja ankkurinauloja. Valitsimme faijan kanssa ankkurinaulat ruuvien siasta koska tämä runko pysyy pystyssä. Naulat on marginaalisesti vähän halvemmat. Jos olette pysynät raksalla mukana tiedätte että mulla ja faijalla on syksyinen sopimus ettei olla raksalla jos toinen ei ole paikalla. Mutta olettehan kuullut sanonnan kissasta joka lähti reissuun ja hiiret tanssii pöydällä. Tällä raksalla on faija lähtenyt pääkaupunkiin ja lankkupoika tanssii kattotuoleilla. Vähän epätahtia tultiin alas mutta kaikki paikat on kunnossa. Tikkuja on sormissa ja paskaa kynsien alla niinkuin pitääkin. Luulin että tästä olisi tullut seuraava historiallinen päivämäärä kun faijan ja mun sopimus ratkesi, mutta kattotuoleilla totesin että faija sen jo on kerinnyt katkaisemaan. Ruotsalaisille olen kertonut suomen historian muista tärkesitä vuosiluvuista kuten, pähkinäsaaren rauhanraja 1323, aika ruotsin alla vuoteen 1809 ja sitten Venäjan alla vuoteen 1917. Niinkuin kaikki tiedämme Suomi viettää 100-vuotis päivää 6 joukukuuta 2017. Olisi hieno asia jos talo olisi samana päivänä valmis ja päästäisiin jakamaan syntymäpäivää. Olen optimisti mutta tällä raksavauhdilla talosta ei tule valmista 2015 niin kuin suunnitelmissa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar