tisdag 3 april 2012

Varken skit under naglarna eller stickor i fingret idag.


Återigen, älskar att bo på landsbygden där folk har lite koll på vad jag gör. Hann inte mer än börja klyva veden till uppvärmingen av huset i vinter, då telefonen ringde. Det var min frisör som erbjöd mig en återbudstid. Tackade och tog emot, eftersom jag inte varit där på ett tag och insåg att utväxten passerat öronen. Det är inte första gången byn har bättre koll på vad jag gör än vad jag har. Då jag fått nycklarna till huset och smet in på byhandeln, gratulerades jag för att ha köpt huset och allt detta innan jag skådat underverket själv. Jag köpte aldrig huset för husets skull, utan för läget och livsstilsförändringen köpet medförde! Stenkoll har man på bygden, lite annat än att bo i en förort i storstaden. Där kände man grannarna som man mötte i hissen, mycket tack vare att jag låter munnen gå för jämnan. Ibland fick man en och annan förvånad blick när man hälsade. Eftersom jag är en rejäl finska och lantlolla av rang (i lyxförpackning :o)), är hela jag ett stort leende om grannens gardiner rör sig när jag kryper hemåt på morgonkvisten. Vem fasiken vill vara osynlig och anonym i dagens samhälle?


Extra kul var det att frisören ringde idag. I helgen ska jag dra på mig klackarna och fira in påsken med kamraterna i storstaden. Eftersom jag mest knallat runt i inte alltför sexiga skyddsstövlar, funderade jag över balansen i högklackat...Efter att ha testat, insåg jag till min stora lycka, att jag har några dagar på mig att träna på de riktigt  höga höjderna igen. Idag, kan jag meddela, har huset dammsugits med stil....i högklackat. Om ni satte kaffet i fel strupe så behöver ni inte oroa er för golven, det är renovering så golven ska ändå bytas ut 2015....

Med andra ord fortskrider inte bygget med stormsteg, då pensionerade farsan återigen vikarierar på på sitt gamla jobb och med lön dessutom...Jag får fortsätta med veden och lite annat smått och gott tills han är tillbaka. Jag har ju överenskommelsen att ta hänsyn till, att inte klättra på bygget när han inte är på plats. Eftersom han är borta hela veckan och jag har semester får vi se hur det går med dealen. Det man inte vet lider man inte av, eller hur var det nu?


Dags att ta på sig filttofflorna och sätta sig i soffan och virka inredning. En viktig bit, även om det känns lite åsidosatt i projektet. Det bästa med denna dagen är, att när jag kryper till kojs ikväll, har jag varken skit under naglarna eller stickor i fingrarna. Leendet är lite ledsamt eftersom Dalarnas stolthet Leksands IF inte återfinns i elitserien nästa vinter heller.

Työpäivä alkoi taas puutöillä kun faija on paremmissa tienisteissä vanhalla työpaikallaan. Meillähän on vanha syksyinen diili ettei kiivetä raksalla jos toinen ei ole paikalla. Loma kun mulla on, niin saa nähdä jos diili pitää koko viikon. Kyllä näihin puutöihinkin vähänajan päästä kypsyy ja eikös ole sanonta meillä kunnon suomalaisperheillä, että mistä ei tiedetä ei murehdita. En päässyt puuhommissa pitkälle ennenkuin kampaajani soitti ja tarjosi iltapäivällä ajan. Silmäys peiliin ja menoksi, viikonloppuna kun on tarkoitus vetää korkkarit jalkaan ja lähteä bileihin pääkaupunkiin asti. Korkkarit ei ole jalassa ollut vähään aikaan niin testasin tasa-painoa ja samalla imuroittin talon. Eli kerrankin kaupunkilaistyyliin ja minun onneksi on vielä muutama päivä harjoitella kunnon korkeusksia! Loppuillaksi vedän kyllä kunnon suomalaiset vilttitossut jalkaan ja alan virkkaamaan sisustusta tulevaan kirjastoon. Tänä yönä menen maate ilman likaa kynsien alla ja tikkuja sormissa ja odotellen huomista työpäivää. Huomenna jää puhelin sängyn viereen soimaan päiväksi ettei tule turhia kaktoksia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar