fredag 6 april 2012

Management by perkele!


Eftersom sågen tackade för sig igår var det dags att uppta arbetet med inredningsdetaljerna till huset. Det var plädarna till biblioteket som färdigställdes och färgskalan kommer att vara i mustiga beiga och bruna toner. Självklart var chefen på plats för att detaljstyra arbetet. Känner att jag börjar tappa kontrollen och att chefen och farsan har blivit lite väl uppnosiga. Från och med imorgon kommer jag att styra bygget enligt den finska ledarskapsfilosofin: Management by perkele. Detta betyder att jag kommer att  kräva omedelbar och ovillkorlig lydnad. Det kan bli högljutt språk, svordomar (därav perkele, en vanlig finsk svordom) och indragna bonusar. Från och med imorgon förväntar jag mig att varken farsen eller chefen frågasätter vad som skall göras och att det går snabbt. Optimisten är tillbaka, byggtiden ska kortas ned till 2013-2014. Återstår att se vad konsekvenserna blir av min nya ledarskapsstil. Varför jag börjar först imorgon är mycket enkel: Först måste jag krypa till korset och erkänna gårdagens fadäs med sågen. Tänkte först skylla på chefen som mer eller mindre är ett kutym i detta land, men mitt finska jag känner inte riktigt att det skulle få önskat resultat, d v s mindre svordomar.


Trots detaljstyrningen har det blivit två virkade plädar till biblioteket. Ena pläden har jag virkat av en stor mormorsruta och andra pläden består av sex mormorsrutor som jag virkat ihop. Plädar som är virkade av mormorsrutor är gamla klassiker och finns i många hem. Förr i tiden tog man vara på restgarner genom att virka mormorsrutor och jag har ju mitt hjärta i att ta vara på allt. Just dessa plädar har jag dock köpt garnet till för att få rätt färgskala. Mormorsrutan kan göras i varierande storlek och lätta instruktioner finns på internet. Bara att sätta igång!


Självklart behöver inredningen gårdens signum och vad passar bättre än ekorrbacken här ute i skogen.


En mustig chokladkaka har jag vispat ihop på morgonen. kom på att jag skulle bidra med förrätt och efterrätt till middagen. kantarellpajen gjordes igår. Chokladkakan är en simpel kaka där jag använt mörk choklad istället för kakao. För att piffa upp smakerna har den smaksatts med chilipulver och mörkt rom. Eftersom det är fest, har jag inte snålat på rommen och haft den i glasyren också. Då farsan är på plats, för att ta ställningarna är det dags för mig att dra på klackarna. Ikväll kommer jag att träna på andra sidor av min finkhet, jag tror ni vet vad jag menar.... Etikettsexperten Miss Manners från Amerika sa en gång: " Vi föds alla charmerande, friska och spontana och måste civiliseras innan vi passar i sällskapslivet." Med dessa ord spottar jag ut tuggtobaken, skakar av mig sågspånen och tar en raggardusch innan jag drar. Hoppas ni får en glad påsk allihopa! Kramen bjuder jag på eftersom jag fortfarande är mitt mesiga jag!

Pomo on todenteolla ruvennut pomotteleen vähän liikaa kun sillä on jo mielipiteitä sisustuksesta. Ajattelen että tarvii taas ottaa ohjat käteen huomisesta lähtien ja tällä raksalla otetaan vanha kunnon suomalainen tyyli ohjata toimintaa: Management by perkele! Siinä tehdään töitä eikä turhia mutista!

Kaksi vanhanaikaista vilttiä olen tänä talvena virkannut tulevaan kirjastoon. Olen virkannut viltit mummonruuduista, toinen viltti on yhdestä isosta ruudusta ja toiseen vilttiin olen virkannut yhteen kuusi pienempää ruutua. Ilman muuta olen teettänyt talolle oman merkkinsä ja mikäs sen parempi kuin oravamäki täällä metsässä. Nyt on aika pakata auto ja menoksi pääsiäisillallisille. Jälkiruuaksi vispasin kokoon suklaakakun joka on maustettu chilipulverilla ja tummalla rommilla. Eturuoka ja jälkiruoka on siis tehty. Eturuuaksi tein jo eilen piirakan vahveroista. Illalla harjoittelen näitä aivan toisenlaisia suomalaisia piirteitä että talonrakentaminen jää huomiseen. Hyvää pääsiäistä kaikki!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar