torsdag 5 april 2012

Ett fordon för skogsbruk och kantareller från Östergötland


Dagen har tillbringats med att hämta ved från otillgängliga ställen i skogen. För en gångs skull har farsan köpt en bil som jag har användning för. Familjen och våra bilar skulle man kunna skriva en egen blogg om, men tror jag avstår. Mottot är att bilarna alltid betalas med kronor och ören. Många gånger har morsan fått skämmas för farsans bil, men denna hör till definitivt till de bästa. Farsan får alla gånger låna min bil åtminstone när jag behöver ratta runt på markerna.


När farsan är borta håller chefen koll på mig. Båda är duktiga på att delegera, men chefen är snäppet värre på att kontrollera händelserna. Vet inte om jag arbetat för länge med veden och börjar se spöken. Men anar oråd om att farsan och chefen konspirerar för att ha koll på vad jag gör.


Efter tio timmars arbete med att hämta och klyva ved såg jag en ljusning i att bli klar med veden i påsk. Då bestämde sig sågen för att ge upp samarbetet. Farsan kommer att vara överlycklig imorgon när han dyker upp. Ordentlig som jag är har jag fixat lite jobb till han i påsk. Han slipper vara sysslolös medans jag slår klackarna i taket i huvudstaden. Tänkte ta en sväng på takstolarna igen, men bestämde mig för att avstå. Sågen kräver nog med förklaringar då farsan dyker upp....


Imorgon blir det några timmars arbete med veden innan det blir dags att snofsa upp sig till årets första lediga kväll.Tidsoptimist som jag är har jag lovat ta med mig både förrätt och efterrätt till middagen. Ibland är gudarna med mig, tur att sågen gav upp och jag faktiskt fick tid att laga en kantarellpaj till förrätt. Enkel pajdeg på smör, mjöl, vatten och lite olivolja. Fyllningen består av kantareller plockade i Östergötland, creme fraiche, lök, vitlök och västerbottenost. Lite äggstanning för att binda ihop pajen. Östergötska kantareller i en paj från Dalarna krävde lite konjak i fyllningen, om inte annat så för att dölja kantarellernas ursprung och dialekt ;o)


Kerrankin on faijalla auto mistä mullakin on hyötyä. Koko päivä on vierähtänyt puitten hakemisessa ja halkojen teossa kunnes saha kiitti ittestään. Mutta on se hyvä että olen taas hommannut ylimääräistä tekemistä faijalle pääsiäiseksi. Huomenna on tämän vuoden ensimmäinen kunnon vapaa mikä vietetään illallisilla hyvässä seurassa. Ajasta kun mulla ei ole pulaa lupasin tehdä alkuruuan ja jälkiruuan illallisille. Alkuruuasta tuli piirakka vahveroista jotka olen kerännyt eteläruotsista. Piirakan pohja on tehty jauhoista , voista ja vähän vettä ja oliiviöljyä. Sisällys on vahveroita, sipulia, valkosipulia, creme fraiche ja juustoa. Vähän oli pakko lisätä konjakkia vahveroitten maun nostamiseksi ja eteläruotsin murteen piilottamiseksi...Hyvää pääsiäistä kaikki!!! Suurkaupunkiin tarvii lähteä autolla kun luuta on hukassa....

1 kommentar:

  1. mmmmm... såg gott ut.. bra att du håller farsan sysselsatt medans morsan e ute o testar sopkvasten... =)

    SvaraRadera