fredag 9 januari 2015

Santa Ursula - La Laguna


Skämmigt nästan att erkänna men återigen kände man sig bortskämd vid frukosten. Genast gick tankarna till Tarmo från Estland! Hur har han det i sitt tält? Vad äter Tarmo till frukost? Sen kom jag på att det inte är ett dugg synd om han...han går mot värmen och jag mot kylan :0)


Vägval stod på agendan. Knalla på stora vägen som går jämte motorvägen eller upp på bergen. Jag valde bergen och det skulle visa sig vara veckans bästa val! 


Trots att turistkartan jag har är något bristfällig gällande småvägar, så hade jag koll på några saker. Teide ska vara på höger sida, har jag klättrat över så har jag  gått fel! Motorvägen och havet på vänster sida. Om jag behöver dra på mig bikinin, då är jag också fel..


Upp i bergen och i väg. Har gått uppåt i ca 15 km, Teide till höger och havet till vänster. Längs vägen fått hjälp från en by till en annan av lokalbefolkningen.


Sedan måste jag faktiskt ha hamnat på någon form av led uppe i bergen. Bland vinodlingar och lagerbladsträd knallade jag framåt. Fötterna gick av sig själv och kan inte påstå att jag kommer ihåg en enda tanke jag haft under dagen! Alltid ett gott tecken! 


De enda jag mötte var vinodlarna på små lastbilar. De tutade och hejade och ruskade på huvudet när de hörde vart jag skulle. Är glad att ingen av dom slängde mig med tvång upp på flaket och skjutsade mig till La Laguna :0) En av odlarna lät mig gå genom vinrankorna, sparade mig nog ganska många meter!


Som sagt, genom byarna och in mot byarna var det tokfina gångvägar, så var nog någon form av caminosträcka. Kan inte påstå att jag har koll på en enda by jag passerade. Men är ni på norrsidan, snöra på skorna eller hyr en bil och ut och upptäck! Helt fantastiskt! Räkna med att ni behöver gå ner också, här åker nig inga bussar eller taxin :0))


Har aldrig blivit så barnsligt förtjust i en öl! Var nog den bästa ölen någonsin, snackade med ortsborna, de på spanska, jag på finska...kvittade liksom..Många av gubbarna hade passerat mig med sina lastbilar på vägen upp, så vi var liksom redan kompisar när jag kom släntrandes. De blev riktigt glada när jag klev in för en öl! Det blev mycket si, si och no, no från min sida utan att riktigt ha koll på vad jag lovat! De lär ju inte sitta och vänta på mig för en öl ikväll, hoppas jag... 

 
Ölen var jättegod, det planade ut en stund, för sen blev det en till rejäl uppförsbacke på nån kilometer, tills det började peka nedåt! Har för första gången uppskattat en nedförsbacke. Brukar annars tycka att det är jobbigare, men nu var både rumpa och lår ganska möra...


Och sen kom regnet! Har haft kapplöpning från bar till bar mellan skurarna! Gick utmärkt, även om jag blev lite blöt och lite kall. Inget som störde mitt flow idag!


Det mörknade snabbt o så kom skuren, 


för att det någon minut senare skulle klarna upp och vara hur fint som helst!
Det var mycket av och på med fleecejackan idag. Klarade mig hyfsat bra, trodde jag, tills jag närmade mig La Laguna!


Här någonstans gick snöret för dagen, ca 5- 6 km innan centrum och målet för dagen!  En sjukt lång raksträcka, vi pratar om km, inte meter, precis bredvid flygplatsen. Kan säga att ett tag undrade jag om jag gick på landningsbanan! Flygplatsen hade jag haft som ett riktmärke, inte för att just det riktmärket fanns uppe i bergen...hur det sedan gick till att motorvägen hamnat på höger sida och Teide var borta, har jag ingen aning om! Tänkte ett tag om jag var kvar på rätt ö...


Tankarna kom, kände att blöta jeansen skavde, ena axelremmen till ryggan skavde, kände vartenda sandkorn under fötterna! Lite Uncle Cracker och Follow me i lurarna på repeat och bara att traska på! Har aldrig blivit så glad i mitt liv för en stopp-skylt! För några minuter innan hade jag nog följt vem som helst och var som helst :0)

 
Bara leden in och så var jag framme efter ett tag. Första man ser är universitetet och det bästa är att jag bor bara ett stenkast därifrån. Härligt! 


Ikväll blir det både middag och vin! Kanske kan en Mojito slinka ned :0) Har dock insett att jag nuförtiden drar upp ålderssnittet i universitetsstäder, men får överleva det också. Nybadad och omplåstrad, ska bara putsa upp kängorna först, så blir det att göra byn sedan :0))























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar