måndag 12 januari 2015

Adeje

För att inte stelna till helt och för att träna lite på uppförsbackar tog jag en kortare tur upp till Adeje.


I flera års tid har jag varit upp och tittat på en vandringsled på några timmar som går ned i en ravin, Barranco del Infierno. 


Leden har varig stängd i flera år efter att ha blivit skadad på grund av översvämningar och ras. 16 mars 2015 beräknas restaureringen vara klar och den har beräknats att komma kosta strax under 183 000 euro.


Även om inte Barranco del Infernio inte är öppen så går det leder uppåt i berget från 4 km upp till 18 km. Jag knallade upp en bit, käkade medhavd macka och bara njöt av solen, utsikten och mest av allt att slippa snöra på mig kängorna en dag :0)


Själva byn Adeje är fantastisk, har bara aldrig tagit mig tid att strosa runt! Har varit här och ätit fantastiskt god och billig vitlökskyckling för ett par år sedan. Rekommenderas varmt! 


Sämre utsikt kan man ha på sin lediga vandringsdag!


I turistinformationen som är alldeles bredvid kyrkan kan man hämta gratis kartor över lederna som startar i Adeje.


På vägen hem snubblade jag över en led som startar nere vid stora rondellen där man kan ta sig över motorvägen och ut på gamla vägen. Ett par hundra meter på gamla vägen (mot Playa de las Americas),  och man kan knalla ett par kilometer på leden och komma ut vid hotellet H10 Costa Adeje Palace.


Från hotellet kan man sedan ta strandpromenaden hela vägen till Los Cristianos. Det finns många fantastiska pärlor i södra Teneriffa, bara man tar sig ut. Med lite guidning så hittar man lätt och återigen, vart kan man ta vägen om man går fel....vi är fortfarande på samma ö :0)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar