måndag 5 januari 2015

Playa de las Americas - Alcala

Klockan 7 tog plankpojken första stegen mot denna års walkabout. Gör dem lite då och då, men måste säga att det vore en skymf mot aboriginerna att säga att plankpojken går för att bli vuxen...snarare ska nog 40 års ångesten tas död på, en gång för alla :0) 


O i månljuset, med stenkoll på kartan, dubbelkollat sträckan med bofasta kusinen tog jag två uppvärmningsvarv runt Playa de las americas. Varför inte, tänkte plankpojken, har ju inte sett stället förr...eller så vart jag bara tagen av vägens namn och japp, den är lång och den går runt hela byn...när jag insett detta för andra gången tog jag ett par varv runt El Duque också....åt en fyrarätters på deras top noche restaurang, testade komforten i topphotellet, tog en fika i en av El Duques finfina lägenheter och avslutade med några varv runt golfbanan, innan jag tog en repris i El Duque II :0)


 När jag hade tagit mig runt alla 18 hål...fått ångest över att aldrig tagit det där Green-cardet som jag började snacka om för 20 år sedan, hann solen gå upp innan jag lämnat Playa de las americas :0)


Rätt kom jag med hjälp av en ortsbo! En stor kram och en blöt puss fick jag av gubben innan jag kunde fortsätta genom ravinen. Han var tokimponerad över att jag skulle promenixa till Alcala :0) Efter den pussen undvek jag att berätta resten av utmaningen för veckan ;0)


Efter att ha tagit några varv i ravinen, sprang jag på en kamelfarm som erbjöd kamelridning! Tanken slog mig...då det faktiskt vankas festligheter i Alcala ikväll! Los Reyes Magos, då man firar de heliga tre konungarna. Har inte stenkoll men tror mig ha förstått att det har att göra med de tre vise männen som anlände till Jesus med guld, rökelse och myrra. Enligt traditionen får barnen presenter och det äts god mat och man umgås med varandra. Så om plankpojken anlände till festligheterna med en kamel och två följeslagare...skulle nog ingen höja på ögonbrynen! Kan ju vara en del av paraden ;0)


Fortsatte dock att gå, då det lite är resans grej! Kom snart till byn Armenime, där jag fick mig lite kaffe och en macka! 
Fikat på bensinstationerna är icke att underskatta! Man kan hitta mycket gott, ofta serveras både Bocadillos och tapas!


Måste säga att det vimlar av cyklister från alla håll och kanter. Teneriffa bör även kunna bli nåt för vandrare. Är det redan i den mån att ön vimlar av utmärkta leder, men det går även utmärkt att gå från by till by. För på de flesta ställen har folk redan gått upp stigar vid kanten av vägen TF-47. Kanske på sin väg till Santiago de Compostela!


Bananodlingar har jag passerat i mängder, hittade dock ingen odlare för ett smakprov :0) tänker dock att detta kanske är framtidsyrket då jag pensionerar mig! Kan ligga på soldäcket och hålla koll på odlingarna...kanske gå ned en gång om dagen för att kolla så jorden är bördig och utreda mognaden på bananerna :0)


Strax innan Playa San Juan tog jag återigen en paus. Kort siesta på stenmuren satt fint! Här var jag rätt sliten efter morgonens strapatser :0)


Ett par kilometer fram kom ett glatt besked. Trevligt med kilometerskyltarna, som visar hur långt man gått! En annan trevlig sak är faktiskt Kanarianerna som tutar och vinkar när de passerar. Vet inte om de tror att jag gett mig ut på en pilgrimsvandring för att ta mig hela vägen till Santiago de Compostela. Alla stackars skandinaver får nog lite fel info av guiderna. Får genast bege mig till skandinaviska baren Viking då jag kommer tillbaka söderut. Får ju berätta för turisterna att jag bara är på semestertur en eller kanske två veckor....Vad guiderna än säger, så har jag aldrig känt mig såhär uppskattad, och det kan ju inte bara vara min snygga häck alla tutar :0)) och det är inte för att jag är i vägen...99 % har jag haft stig eller gångväg bredvid vägen!


Målet närmade sig snabbt och tre kilometer innan Alcala tog jag en avstickare till byn Playa San Juan. Där blev det en öl och lite sardiner i vinäger! Galet gott, så gott att jag flög fram sista tre kilometrarna!


Alcala kom toksnabbt och nu gällde det att hitta hotellet, där ägaren inte fått min bokning via förmedlaren! 


Vad gjorde det, då jag istället fick låna ägarens hus på beachen! Här har jag avnjutit lite rödvin och en pizza! Vem behöver restaurang när man bor som en kung! Lägger ned skrivandet, har 7 rum till jag måste hinna sitta i :0)) Imorgon fortsätter vandringen norrut, Los Silos är planen :0)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar