onsdag 7 januari 2015

Tierra del Tiego- Puerto de la Cruz

Vilken dag det har varit, trots motvind och en och annan skur! Som Tom Andersen sa: Det finns en glänta i skogen som bara kan hittas av den som gått vilse! En sån dag har jag haft :0)


Dagen började med att jag fick välja rutt för dagen. Gå ca 5 km längre och börja med en 3 km lång nedförsbacke, eller knalla uppåt ett par km och gå kortare. Med tanke på att jag stapplade runt på hotellrummet med en kort hälsena i morse och kämpade med att få på mig kängorna var det ett lätt val...neråt och långt :0)


Ett galet bra val! Så vackert, då jag insåg att jag faktiskt bott mitt på ett berg, omgiven av berg och med havet några hundra meter nedåt (fågelvägen). 


Mäktigt var det när man väl kom ner och insåg vart man kom ifrån...samtidigt som jag förstod hur jobbit det hade varit att gå upp istället. Som en som vandrat en del, så finns det inget mer knäckande än att behöva gå tillbaka dit man kom ifrån. För mig spelar det ingen roll om det är 48 meter eller 2 km. 48 meter kommer ifrån att jag hade det kvar till hotellet under kvällen enligt GPS men kom aldrig rätt...har nog aldrig gått 48 meter så fel så många gånger...någonsin :0))


När jag väl kommit ned var hälsenorna på plats igen och bara efter någon kilometer kunde man se Roque de Garachico.


Garachico är en liten pittoresk stad med runt 5500 invånare. 


Det som man absolut inte får missa om man är i norra delarna av ön är de naturliga badbassängerna med havsvatten. Man har murat gångar mellan bassängerna där man kan strosa runt om man inte vill ta sig ett dopp!


 Idag var det badförbud och ni kan kanske förstå varför på bilderna! Tog istället en runda på stan, som är helt fantastisk!


 Sedan fortsatte jag min vandring mot Puerto de la Cruz och möttes ganska snabbt av en biltunnel på 500 meter! Med en närmare titt på kartan insåg jag att tunnlarna skulle vara många!


Trots att det fanns en gångväg i tunnlarna lade jag om rutten och började gå från by till by!


Ett mycket bra val, då man ofta t o m kunde hitta en cykelväg mellan byarna! 


Inte en cyklist på cykelvägarna, de höll sig på bilvägarna. Däremot bytte jag några ord med ett par spanska vandrare på sin Camino! Det blev upp och ned i byarna, passerade både Icod, Santa Domingo, San Vicente, San Juan de la Rambla och Los Realejos under min vandring österut.


Efter att knappt ha lämnat Los Realejos kom skyltarna om Puerto de la Cruz. Städerna hänger i stort sett ihop. Hade knatat rätt fort, då benen gick av sig själv och huvudet var tomt idag. När skylten kom, gick luften nästan ur en! Och sen kom regnet!


Känslan när man sitter ute på terassen och trycker under en parasoll när det regnar bara för att man vet att man luktar för illa för att sitta bland folk...är helt obeskrivlig ;0)


O hitta ett hotell som man köpt några dagar innan för en billig peng är inte helt enkelt heller i en lite större stad..allra helst om man saknar stadskarta. Visste att jag bodde nära stranden, så ditåt!


Skurarna fortsatte och efter ett par varv runt stan gav jag upp helt enkelt! Ett tag tänkte jag ta en taxi, men hade känts sådär efter en tokhärlig dag i kängorna!

 
Hittade istället ett skönt tapasställe, El Camino med bara så god mat! Snart anlände ett gäng med svenskar som var nyfikna på min tur! Blev då kvar ett par timmar i gott sällskap :0)


Solen hade gått ned när jag rörde mig mot hotellet och med en vägbeskrivning av barägaren tog mig rätt till slut...efter att ha gått 48 meter hit och dit några gånger...


Här möttes jag upp av en piccolo som tog min ryggsäck hela vägen upp till sviten som jag blev uppgraderad till. Och utsikten från terassen, som är större än mitt hus, är helt magiskt! Nu ska jag ned och umgås med pensionärer en sväng. Dans vankas på hotellet och träffade ett trevligt par från Tyskland i hotellbaren då jag hämtade en öl till rummet. Imorgon är en ny dag och då letar vi efter nya gläntor :0))

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar