tisdag 1 mars 2016

Bästa dagen hittills!


Lämnade det fantastiska boendet för en rejäl utmaning för dagen. Tempel 20 och 21 ligger på en varsin bergstopp och sedan tempel 22 som låg 11 km bort mot kusten! Och uppåt gick det i några km på en fantastiskt vacker naturstig!


Kakurinji, tempel 20


Vid ingångarna till templen finns alltid  Kongo rikishi-figurer som håller koll på dem som träder in i tempelområdet. Antagligen någon form av vakter som håller det onda borta från templet.


Förvånad blev jag när det såg annorlunda ut i ingången till tempel 20. Historien bakom är att när Kukai besökte templet 798, såg han två storkar, en manlig och en kvinnlig, breda ut sina vingar och beskydda en staty. Nu beskyddar de hela tempelområdet.


 Från tempel 20-21 går det en led som är hundratals år gammal. Privatpersoner sköter om den som en settai för pilgrimsvandrarna.


Så många trappsteg, i alla dess former, som jag tagit senaste dagarna har jag nog inte tagit under hela min livsstil!


 Det var så många fantastiska överraskningar mellan bergstopparna att man nästan bara gled fram mellan bergstopparna. 


Nu kanske det låter som att det var en stig rakt över mellan 20-21. Naturligtvis inte! Man fick kliva ned från toppen på första berget innan man lite lätt kunde trampa upp för andra berget!


Det är mer än en gång man undrat vem fasiken som burit upp materialet till allt som finns på bergstoppen. Kan säga att släpa runt på mina ca 10-12 kilo på ryggen känns lite!


Utsikten var dock så magiskt att det var lätt att glömma att vaderna kändes 10 cm kortare och att ryggen är så trött!


 På bilden ovanför kan man se toppen på berget där tempel 20 låg. Med blotta ögat kunde man se templet! En mäktig känsla :o)


Det lustiga är att när man väl klättrat upp och ned en mil för att ta sig till ett tempel uppe i bergen så ser det för mesta ut såhär! Alla byggnader ligger ovanför 70 trappsteg! 


Tairyuji, tempel 21
Templet såg it som de 20 andra gjort hittills, men denna hade en fantastiskt vacker trädgård! 


Från tempel 21 går en stig ned mot tempel 22, eller så kan man göra som jag...


...och ta linbanan ned! Fick lite längre att gå, men efter att ha njutit av denna utsikt dansade jag mot tempel 22.


Har varit vandringens bästa dag hittills! Benen har trampat på och man har kunnat fokusera på att placera dem rätt på stigen!


Nedanför linbanan fanns det ett turistmecka. För trött och med över en mil kvar, åt jag min risklump och fortsatte med dagens etapp. 


Byodoji, tempel 22
Kvällens sista tempel och det bästa av allt, boendet ligger vägg i vägg! Imorgon sprintar jag två mil till tempel 23, där har jag bokat boende på ett japanskt Onsen. Ska så fokusera på att ta hand om kroppen hela eftermiddagen :o)



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar