måndag 29 februari 2016

Första 10 milen är passerade!


Lämnade ett Tokushima city  och BH på morgonen för att gå mot nya äventyr! 


 Runt leden ska det finnas 89 små vilohytter för pilgrimer. Alla är olika och byggdes något år som någon form av gest till pilgrimer. 


Återkommer när jag får mer info på ett annat språk än japanska. Har planer på att provsitta alla :o)


Brevid grönsaksodlingar och genom apelsinträdsodlingar har jag vandrat idag. En skön dag då man mellan lagom avstånd kom till byar och mindre städer!


Min första O-settai kunde ha blivit 800 m lift till tempel 18. Oförskämd som jag är avböjde jag och gick. 200 m senare ångrade jag mig nästan, för det blev klättra av idag också!


Vid templet passerade jag första 10 milen! Så härligt, nu känns det som att jag har fått igång kroppen! Snart är det slut på träningsmilen och då börjar gå på riktigt!


Onzanji, Tempel 18


Härifrån gick en fantastisk stig genom någon form av bambuskog. Som en form av god gärning eller O-settai håller lokalborna dessa i fantastiskt skick!


Inte långt efter att jag lämnat tempel 18 kom jag till någon form av bygge. Byggarna ropade Kohi och O-settai varteftersom och sedan satt vi och fikade i deras vagn!


Tatsueji, tempel 19


Imorgon blir det två berg som ska övervinnas så promenerade en extra mil mot tempel 20 som är på toppen av första berget. Med mig ska jag bära en trekantsmacka och ett kilo mandariner. Också settais från dagens vandring! 


Här hade körsbärsträden börjat blomma och det märks att man är på väg söderut!
Och så kan vi konstatera att jag kanske lyckades med min önskan om en god tur!  I byn där min sovplats för natten var det lite otippat en dockfestival!


Hinamatsuri Festival heter den och alla hus ställer ut Hina-dockor som man samlat från hela Japan!


Så vackert och häftigt! Vet inte om något är till salu, men kan konstatera att jag inte gör om samma misstag som under min vandring i Spanien. Då bar jag en flaska vin i ca 65 mil från Rioja till Santiago de Compostela! Den var jag glad åt hela vägen...men god var den, då jag och en kompis drack upp den sommaren efter i Ungern. 


Inte bara festival i byn, vilket ställe! En gammal skola som byggts om till vandrarhem. Här kommer jag sova gott inatt!


Måste bara berätta en rolig detalj i Japan. Byter man rum i detta land, byter man även tofflor! Kommer jag vila fötterna i 89 stugor i detta land, gissa hur många tofflor jag kommer att gå i ;o)


Kvällen avslutades med japanskt bad och


middag och vilken middag sedan! Går ingen nöd på denna finska!


Och inte undra på att denna finska trivs med varma ångbad varje kväll, så man hinner inte ens sakna Saunan. Inte bara det, denne gelégodsak är gjord av konjak! Japanerna och jag har samma smaklökar, konjak använder jag mycket i min mat hemma!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar