lördag 27 februari 2016

Tempelvandring dag 2

Under mina vandringar har jag alltid älskat att vakna och dra iväg riktigt tidigt. Det är något visst med att se en stad eller naturen att vakna upp. Denna morgon serverades frukosten först 6.45, en kompromiss mellan min önskan om 6.30 och börsmäklarens önskan om att få frukost 7. Dagen startade stadigt med en frukost på soppa, ris, rått ägg, sojabönor och tofu. Tokmätt, riktigt belåten dansade jag fram dagens fem första kilometer mot tempel 6.

Anrakuji, Tempel 6
Förr i tiden använde sig folk av vatten från varma källor för att bota sjukdomar. Detta  finns tolkat i templets trädgård. Måste säga att efter att försökt vänja en redan sargad kropp på att längta efter vila på en futon är det något visst med att få sjunka ned i ett japanskt bad på 42 grader varje kväll! En detalj som gör denna vandring till lite lyxigare!


Jurakuji, Tempel 7


Vid detta tempel finns en staty med 70 Jizo Bosatsu figurer som minne för aborterade barn. En skön detalj med statyerna längs vägen samt de i templen har fått vinterskrud på sig. 


Det är scarfer och stickade halsdukar runt halsen, små virkade eller stickade mössor på huvudet. Lite häftigt faktiskt!

Kumandaniji, Tempel 8


Här hamnade jag mitt i vimlet av pilgrimer som gör sin resa med buss. De ser och hälsar på en och en del vill ha bilder. Misstänker att jag börjar bli en kändis i Japan, hade en liten kändispeak i Japan redan på 90-talet. Då bäddade jag hytter på Finlandsfärjor och fick mota bort japanska turister som följde mig från hytt till hytt och plåtade ;0)

Horinji, Tempel 9
Här har många människor lämnat sina sandaler som önskar bot för sina problem med fötterna. Känns lite tidigt på en ny resa, innan det på kvällen visade isig att min nyfunna japanska vandrarkamrat fått så illa tilltygade fötter att han åker på några dagars vila. Eftersom han är pensionär så tar han det lugnt! Klok man, en annan hade ju tejpat fötterna med skavsårsplåster och fortsatt framåt!


Vid templets kontor, där man stämplar sin bok fanns en fantastisk plats för lite vila! Lite kaffe och dags att börja tugga på dagens gåvor, settai. Fyra apelsiner var dagens saldo. De var paketerade två och två med en bön på japanska. Det ätbara väger inte alltför länge i väskan, men alla papper och böner som folk sticker till en börjar både ta plats och vägs lite. Vid nästa post får jag skicka hem en del. Kasta dem känns som att be om bekymmer...


 Här vid tempel 9 fick man några visdomsord med sig. Det roliga var att det var skrivet både på engelska och japanska :0) För denna resa handlar om det för mig, trilla ned på jorden en igen, komma ihåg det värdefulla i livet och kanske bli en lite bättre människa!


Kirihataji, Tempel 10
Till detta tempel var det ett par trappsteg, närmare bestämt 335 stycken.   Min alldeles för tunga ryggsäck gjorde sig påmind efter vägen! 


Väl uppe kom vandringens första tanke om vad jag pysslar med egentligen! 


Som vanligt satt det två underbara kvinnor i tempelkontoret som passade på att välsigna min resa. Chefen var på plats och hon verkade delegera ut det mesta, likt chefen hemma ;o) Denna chef var så upptagen av att vila, att ställa upp på bild var inte aktuellt! 


Undrar om min ständige följeslagare Koba Dashi kände på sig att dagen skulle bli tuff eftersom han skickat mig en massa kamrater på vägen!


Fujiidera, Tempel 11
Detta var dagens sista tempel och ett av tre zentempel under vandringen. En mil var det fram hit och alldeles tomt på folk! På kontoret satt en munk som också gav mig en present. Kändes som någon form av broschyr eller kupong till något! Kändes lite zen, även om jag har noll koll på vad som står :0)


Efter tempel 11 var det dags att leta efter boendet. Ganska platt har terrängen varit under dagen men gett hintar om vad som komma skall! 


För imorgon är det dags för första bergsetappen och det ska vara passagen där många pilgrimer ger upp. Sakta men säkert ska denna bergsko ta tag i utmaningen. Ett steg i taget!



Tänker avsluta med att det är helt fantastiskt att vandra på Japan! Här finns fina viloplatser för pilgrimer, toaletter på lagom avstånd och vatten här och där! Misstänker att det såg annorlunda ut på Koba Dashis tur.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar