måndag 28 mars 2016

Mot tempel 88


En konstig dag blev det för rallaren idag. Började med att gå tokfel när jag lämnade Takamatsu. Upp till tempel 84 hade jag egentligen 5 km, med tokfel pratar vi om tre timmar och 15 km vilket skulle bli ett bekymmer senare under dagen! Har tryckt ihop schemat dessa sista dagar så att jag hinner gräva lite i Tokushimas shoppinggata. Känns ju inte som att jag kommer tillbaka för nån shopping på ett tag, innan sommaren åtminstone ;o)



Det bästa med att gå fel var ändå att jag hittade ett fik och fick mig en stadig frukost som visade sig bli en brunch. För i det här landet är t o m frukosten en tre-rätters! 



Avverkade tempel 84-87, trots att jag fick ta taxi en bit till sista templet. Känns sådär, inte att åka bil, det var bara bra! Bara det att taxichauffören gav pengar i O-settai, vilket resulterade i att han gick minus på att plocka upp en pilgrim. 



Fyra tempel och två berg senare har man i tanken börjat summera detta äventyr. Alla möten med människor, naturen, Koba Dashi, vad har jag lämnat bakom mig och vad ser jag fram emot härnäst. Det blev även lite utav sista middagen med nuvarande gänget. Både ölen och saken flödade och det blev en lång och härlig middag där vi summerade våra resor och förbättrade världen. Lite tårögd lämnade jag middagen för nästsista natten på futon. De andra åker hem till sina jobb imorgon efter att ha besökt tempel 88. Min "kechigan" (sista templet på turen) blir tempel 1, så efter att jag besökt tempel 88, har jag fyra mil kvar på min tur. Vissa tänker att kechigan uppnås när man besökt alla 88 tempel, andra tänker att det inte uppnås innan man fullgjort cirkeln. Som den sanna självplågare jag är har jag tagit fasta på det senaste förslaget ;o)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar