söndag 20 mars 2016

Tempo på dagarna, slött på kvällarna!


Några dagars vandrande har passerat sedan tempel 40. Det har gått upp och ned med många tidiga morgnar och sena kvällar på Japans vägar!

Meisekiji, tempel 43



Avslutade torsdagen med tempel 43 som på något sätt var så lugn och stämningsfull. Till saken hör att jag avvikit från rutten för att försöka få tag på ett boende inför fredagen. Glömde Koba Dashi på 7-11 och gick vilse ett par gånger mot tempel 43. Märkte inte att min vandrarvän var borta innan jag stod vid templet! Oops, där vart det klart att det inte är jag i sällskapet som navigerar.



Fredagen blev en lång och regnfylld dag med svårtillgängliga tempel. På morgonen tog jag buss i anslutning till tempel 45 då även detta var ett tempel man knatar fram och tillbaka till!

Iwayaji, tempel 45



Tufft, tufft, tufft var det upp till templet men då anses templet vara "nansho", svår plats. Enligt sägnen har Kukai fått templet av en mystisk kvinna vid namnet Hokke-Sennin. Lite min humor måste jag säga, skulle jag ge bort ett tempel till mina vänner skulle jag också välja att placera det på ett "nansho" ställe ;o)



När man sedan knallat tillbaka till tempel 44 och tar riktningen mot Matsuyama City kommer man efter några km till Misaka-Töge Pass. Fantastiskt vackert och galet halt då regnet öste ned. Det var många pilgrimer som hoppade över passagen och tog bussen in till stan. Har åkt buss redan så denna passage ville jag verkligen ge mig ut på!



Var så värt varje meter! Hade dock en livförsäkring med mig. Pratade med en koreansk kille på busshållplatsen som inte vågade sig ned i regnet. Han insisterade på att byta nummer så att jag kunde messa honom att  jag  var ok. Messet gick från Japan till Sverige och sedan till Korea och tillbaka till Japan igen :o)) Måste säga att här tar vi hand om varandra så mamma kan sluta oroa sig :o))



Efter passagen fortsatte jag att besöka tempel 46, 47 och två minuter innan stängning rusade jag in på tempel 48. Templet i sig stänger inte men kontoret som fixar stämplarna i boken. Genomblöt åkte jag till hotellet och bestämde mig raskt för att stanna 2 dagar i Matsuyama City. Grejerna fick torka och så kunde jag ta resterande tempel, 49-51 utan packning! 

Ishiteji, tempel 51



892 fick templet sitt namn som betyder stenen i handen-templet. Har fått sitt namn efter att ett barn sett världens ljus med en sten i handen. Hela tempelområdet är som en liten egen by mitt i stan och har enormt mycket budskap framförallt om fred och givmildhet. Här är en ring för just detta budskap! Eftersom många klev igenom den, gjorde även jag så. Anledningen kan inte vara annat än bra :o)



Inne på området kunde man även köpa sig grillade Mochi. Självklart testades detta, även om jag fortfarande inte vet vad jag åt! Tror att innehållet var fikon...vad degen är gjort av är ett mysterium för mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar