torsdag 3 mars 2016

Vandrar söderut mot kusten!


Lämnade ett kylslaget Anan bakom mig i morse. Frosten låg på backen, men gjorde inte så mycket då jag efter 2 mil skulle få uppleva Onsen.


Lyxat till det lite och tagit in på hotell. Vandrarhemmen är mysiga och man får umgås med varandra, men ibland vill man nåt annat. Vandrarhemmen är enklast att boka med middag och frukost. Båda måltiderna består av samma saker, soppa, ris, någon form av fisk, japanska smårätter. Det enda som skiljer måltiderna åt är att du får ett rått ägg och sojabönor till frukosten...kände helt enkelt för en brödbit och lite yoghurt ;o)


Första milen avverkades på en liten öde fantastiskt vacker skogsväg. Man kunde bara knalla på och låta tankarna flöda fritt!


Andra milen avverkades på rv 55 som det stundtals var lite mer trafik på. Verkar dock som att de flesta var på jobbet samt att turistsäsongen inte kommit igång. Dock tänkte jag anamma ytterligare en japansk trend. Munskydd i tunnlarna! Misstänker dock att de säljes i storpack, eftersom de används så frekvent...och nånstans där drar jag gränsen för vad som är ok att släpa på i 100 mil till ;o)


Utsikterna var inget att klaga på och ytterligare trädgårdstips lades i förvar för framtida projekt! Snyggt med stora hyllplan som det odlades på!


Sånt här ser man mycket av då man vandrar i Japan. En liten hälsning, rinnande vatten och en bänk att vila på!


25 km blev det istället för de tilltänkta 20 km. Nej då, ingen flyttade tempel 23 under natten, jag klev av rv 55 och tog en liten omväg för att slippa trafiken :o)


Yakuoji, tempel 23


Ett fantastiskt tempel och Yokushimas sista. Tempel 24 ligger redan i Kochi prefektur. Blir minst två, troligtvis tre dagars vandring till tempel 24 då den ligger 8 mil bort. Även här är templet byggt på stans högsta punkt, ett par hundra trappsteg...men vilken utsikt över stan! Här har munkarna det bra!


Framme redan vid lunch och då passade det bra att njuta på Onsen hela eftermiddagen. Skönt för musklerna och det roligaste av allt hittade en finsk Sauna i ett japanskt Onsen. Utanför stod det en liten fontän med vatten och skopor. Tänkte naturligtvis att de var tillför att kasta vatten på stenarna. Hysteri utbröt, korslagda armar, huvudskakningar och ett jättekackel. Jag försökte förklara, a-ha, no water och pekade på aggregatet...då tillkallades personal. Hon förklarade att vi inte kastar vatten på aggregatet i en japansk Sauna ;o) Nåväl jag lämnade Onsen och i omklädningsrummet lämnade en av damerna en rumpplats under fläkten (där man torkar sig). Hon pekar på min indiantatuering och säger, ok Sweden...no Japan, Japan Yakuza...Halvtorr drog jag på mig en långärmad tröja och knallade ut som en slokörad maffiamedlem! 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar