fredag 4 mars 2016

Äntligen nere vid kusten!


Något stel i benen från veckan eller så var det anspänningen från när jag fick springa ifrån damerna på Onsen igår! Många vilopauser kom att behövas första timmarna på rv 55. Kan säga att jag hoppade den första träkojan, trots att jag planerat provsitta alla. Innovativ kille eller tjej som designat en stuga för pilgrimer att vila fötterna i några meter upp i luften. Var inte jättesugen på att klättra upp och provsitta!


Tjatar alltid om mina möten på de här resorna och här gjorde damerna, 81 och 91 år gamla, min dag. De bjöd på kaffe och grapefrukt och välsignelser...


Och så passade de på att laga min hatt som hängt på ryggsäcken ett par dagar. De satte spets runt huvudställningen, så att jag skulle slippa skavsår, och nya snören. Är bara tacksam och inte ett dugg bitter över att där rök sista chansen till att få lite sol på näsan ;o)


Bara nån kilometer efter att jag lämnat damerna tornande kusten upp sig...


...och sedan såg det ut så här hela vägen ned till dagens boende på beachen.


Det var så otroligt vackert och faktiskt ganska platt, vilket är störtskönt efter Tokushimas berg!


Tokushimas prefektur närmade sig sitt slut och snart slut på fasen uppvaknandet. Är så vaken att jag önskar mig nålar under fötterna, en 5-åring som steppar på min rygg. Tänker också att compeed skulle behöva uppfinna helfotsplåster för vandrare. Såna som man bara kan slinka in i...


Som sagt spräckte 20 mil idag och gick in i nästa fas i vandringen. Kochi prefektur. Här går man in i fasen disciplin och asketiskt leverne. 


Vet inte exakt hur detta blir, men inte undra på att ingenjören från Tokyo åkte hem och jobbade! Här är vissa möten korta ögonblick, vissa lite längre andra blir till en vänskap för livet! Sorgligt att ta farväl är det alltid! Vet inte hur asketiskt jag kan leva, med alla settais jag får på vägen, sover i alla fall på en tunn madrass på golvet. Skulle kanske kunna slänga den där vinflaskan jag går och bär på. Sitter seriöst på rummet och pimplar ett glas rött varje kväll. Har insett att det är bästa sättet att somna på kvällen! Troligtvis inte värst asketiskt, men får ju bära på den som straff ;o)


Det vart som sagt en lång promenix idag, men hann ned på beachen en sväng innan det blev tokmörkt! Hann ta hand om mina trasiga fötter en stund!


På tal om att bära på en flaska vin, så bär jag även på ett par kilo frukt varje dag. Hade tänkt lämna en fruktskål till surfargrabbarna på boendet...går ju inte när ägaren gav mig två ytterligare grapefrukt halvor som settai. Så fortsätter dra mitt tunga lass imorgon ;o)


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar