lördag 26 mars 2016

Mt. Uppenji och frieri



Det har hänt mycket sedan sist jag skrev några rader! Har kommit hela vägen från tempel 43 till 80 och har endast några dagars vandring och ca 140 km kvar. Det har varit dåligt med bra internet och när det funnits har jag pysslat med annat :o) Kom helt enkelt in i upplysningen och lade ifrån mig mobilen ;o) Som ni kan se på bilden under, så har jag även lämnat Ehime och upplysningen bakom mig, kommit till Tokushima och här uppnår man Nirvana. Är inte där riktigt än, men måste säga att jag är lite lätt euforisk över tanken att jag snart tagit mig runt ön! 



Umpen-ji, tempel 66
Hittades av Koba Dashi när han var 16 år och då var året 789. Han var inspirerad av bergens aura, vilket genast ger mig förklaringen varför jag fått knalla uppåt så mycket dessa fyra veckor! Templet är på den högsta punkten av alla 88 tempel och är den äldsta av Tokushimas tempel!


Man önskar på något sätt att man skulle orka sätta sig in i alla tempel bättre, men efter en halv dags klättring är man bara nöjd över sig själv för att man tog sig upp! Innan klättringen hade jag varit in på Udon (nudlar) till lunch och satt brevid tre herrar som åkte bil runt ön. Efter att ha ätit och de fått klart för sig att jag var från Sverige, friade en av de äldre herrarna   för den yngre herren  i sällskapet. Tackade nej och gav mig iväg. Hann bara gå några hundra meter innan en bil saktade ned och grabbarna gav mig en påse godis. Försäkrade sig även om att jag verkligen ville gå upp för berget. Halvvägs upp undrade jag vad jag gjort? Fru i Japan kanske inte hade varit så tokigt...väl uppe var jag nöjd över att fortfarande vara ogift :o)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar