lördag 20 december 2014

Köttbullar i tomatsås

1999 fick jag en fantastisk julklapp av min kära kusin! En kokbok från TV-serien Vänner! Den är utgiven av WSOY och samlad av Amy Lyles Wilson och recepten är komponerade av Jack Bishop. En favoritbok med mycket goda recept, delar med mig av ett av mina favoriter! Om boken finns på svenska har jag ingen aning om, min är på finska :0)

Call back- spagetti med köttbullar

450 g köttfärs
2/3 kaffekopp riven parmesanost
1/2 kaffekopp ströbröd
1 tsk torkad oregano 
1 1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar från kvarnen
2 stora ägg
Olja till stekning
3 kaffekoppar med valfri tomatsås. Jag gör alltid min egen, godast så! Receptet på min tomatsås har jag skrivit den 25 juni 2014.
450 g spagetti 

Blanda ihop köttfärs, parmesanost, ströbröd, oregano, salt, peppar och ägg i en stor bunke. Blanda ordentligt och forma köttbullarna. Jag rullar dem ganska små. Stek bullarna i mycket olja (jag brukar ha ca 1 cm olja i pannan). Genomstek köttbullarna så att de blir gyllenbruna. Lyft dem ur pannan och låt rinna av på hushållspapper. Värm tomatsåsen och lägg i köttbullarna. Låt småputtra medans du tillagar spagettin. Jag drar alltid av någon minut från instruktionerna på paketet. Blanda spagettin med lite av tomatsåsen. Servera Call back-spagettin med rikligt med parmesanost! Så gott :0)


1999 sain ihanan joululahjan rakkaalta serkkulikalta. Keittokirja Frendit- kokkausta ja sydänystäviä. Kirjan on koonnut Amy Lyles Wilson ja receptit on Jack Bishop tehnyt! Monia ateriota on kirjasta löytynyt, yksi favoriiteista on:

Call back- spagetti ja lihapyörykät

450 g jauhelihaa
2/3 kkp parmesaaniraastetta
1/2 kkp korppujauhetta
1 tl kuivattua oreganoa
1 1/2 tl suolaa
1/2 tl mustaapippuria myllystä
2 isoa kananmunaa
öljyä paistamiseen
3 kkp valitsemaasi tomaattikastiketta. Minä teen aina Oman ja reseptin kirjoitin 25 kesäkuuta 2014.
450 g spagettia

Sekoita jauheliha, parmesaanijuusto, korppujauhe, oregano, suola, pippuri ja kananmunat isossa kulhossa. Sekoita huolellisesti ja tee taikinasta sopivan kokoisia lihapullia. Kuumenna reilusti öljyä pannussa (noin 1 cm) ja kypsennä lihapullat. Ota ylös reikäkauhalla ja valuta lihapullat talouspaperilla. Kuumenna tomaattikastike ja lisää lihapullat ja hauduta yhdessä kunnes spagetti on valmista. Sekoita pastan joukkoon vähän kastiketta näön vuoksi. Tarjoile Call back- pasta. Pistä pöydälle iso kulho raastettua parmesaanijuustoa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar