måndag 13 juli 2015

Laddar med Ungerska smaker!

Idag har plankpojken satsat på en byggfri dag. Inte planerat på förväg, men ibland så kommer dom där dagarna när man inte har nån lust alls! Inte ens altanrivning och karatesparkar kändes tilltalande ;o)Vad gör man då man har en byggledig dag? Drömmer om semester, lagar god mat och bjuder in till en liten härlig eftermiddagsfest, bara sådär! Det blev en enkel men galet god Gulaschgryta! Då kan ni säkert räkna ut att nästa semesterresa...den går till Ungern :o)


Grytan är tokenkel att göra, även om det krävs lite pyssel. Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Skär upp köttet i små bitar (jag använde högrev) och lägg dom i en gryta. In i ugnen i ca 20 minuter för att stänga porerna i köttet! Ut med grytan, sänk värmen till 150 grader. Fyll på med det ni vill ha i grytan. Jag kokade upp ett gäng med riktigt mogna tomater som jag skalade, tog bort den mittersta vita strängen av kärnhuset och ned i grytan tillsammans med lök och paprika. Brukar tillsätta finskuren selleri som jag inte hade hemma idag. Jag har färdig gulaschkräm som har en söt smak, ungersk paprikapulver som är het (motsvarar vår chili), några klyftor vitlök, några matskedar oxfond och lite salt och peppar! Blir grytan för tjock och gojsig kan man tillsätta lite vatten. In i ugnen i några timmar tills köttet är alldeles mört. Så gott :o) Så åker ni till Ungern, köp med er gulaschkräm hem till Sverige!
 

Tiramisu svängde jag ihop till efterrätt. Recept på alla möjliga varianter finns det gott om på nätet! Jag blandade krämen på bara äggulor, som jag fått lära mig av min kära kusin. Av äggvitorna gjorde jag en omelett till frukost, inte supergott, men jäkligt fettsnålt sägs det ;o) Ändrade lite i kusinens recept eftersom jag har fantastisk lavendel i kryddträdgården. Jag blandade i kakaon (som tiramisun egentligen toppas med) i sista lagret ägg- och mascarponekräm för att kunna garnera tårtan med lavendel. Både gott och vackert :o)
 
 
 Farsan är det lite mer ordning på, han tar inga lediga dagar bara sådär...han fortsatte med att riva altan fram till det var dags för fest. Stötte på ett getingbo och ni som följt bloggen vet att farsan brukar snacka sig ur dessa situationer. Denna gången var det lite mer irriterade kamrater i boet så han fick sig en kyss på kinden...så kan det gå...även för världens bästa farsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar