fredag 3 juli 2015

Daiquiris med nya smaker och Saunaafton


Efter en lång arbetsdag på bygget i superväder i Dalaskogarna är det inte mer än rätt att skämma bort sig kungligt! Det blev en lång Saunaafton med flera dopp i tjärnen! Om dagen var fantastisk så är det ingenting emot hur kvällen blev! En gammal 08 tror nästan att man hamnat i himmelriket :o))



Eftersom Saunan är nyskurad passar jag på att lägga ut bilder från min oas. Spegeln är även denna ett långtidslån från morsan och farsan! Ett lån som måste anses som preskriberat, så nu är den bara min ;o)


Utanför saunan kan man sitta och återhämta sig från värmen. Stolarna är ett fynd från ladan, det enda jag gjort är att klä om dem i linnetyg. "Bordet" är en gammal potatislåda som jag en gång räddat från farmors matkällare! Självklart tog jag dem med tillstånd från farmor, som tyckte att jag var helknäpp som skulle kånka hem dem till Sverige för snart 20 år sedan!
 

Tavlorna har jag köpt för ett par tior på auktion. Någon har garvat ut dem med kärlek och det kändes helt rätt att de skulle hamna i min Sauna.

 
Ovanför fönstret har jag en rejäl samling med prylar! Alla moderna saunan behöver en rosa flamingo...eller så var den bara helt underbar när jag såg den någonstans, någon gång :o) Flamingon har sällskap av tre rosa elefanter som ska inbringa tur. På detta bygge tas alla halmstrån till en gnutta tur kan man tro, men faktum är att elefanterna är en kär present från min mamma, för sisådär 30 år sedan. De har hållit mig sällskap genom livet sedan mitt rosa flickrum hos mina föräldrar. Faktum är att elefanten symboliserar styrka, lojalitet, gott minne, tålamod, visdom och äktenskaplig lycka. Detta tar en tokglömsk singel med sig som dessutom är tokgammal och har som mission att ta en runda i trädgården i natt för att snacka med blommorna så att de växer fortare ;o) Men jäklar vad stark jag är efter åratal av träning i glesbygdsgymmet! Det som även behöver finnas i en finsk Sauna är självklart en hutt till den som knallar ner och eldar till sällskapet. Eftersom vi befinner oss i Dalaskogarna har jag även ställt en dalahäst på hyllan, med stödhjul...vi är ju fortfarande i en finsk Sauna ;o)


Med tanke på alla dopp i tjärnen ska det självklart finnas en livboj till hands. Dessvärre får nog midjemåttet inte vara mer än 30 cm ;o)
 

I väntan på att saunan skulle bli varm passade jag på att såga gamla grenar som legat på tork i några år. Jobbar man hårt och fortsätter enda tills det är dags för ett dopp i tjärnen är det på plats med en jordgubbsdaiquiri! Lägg dessutom märke till min fantastiska vedkorg, som även den är ett fynd i ladan!
 

Och när man jobbat klart och saunan är varm och det äntligen är dags för lite rekreation är det inte mer än rätt att man får en till drink, denna gång en mangodaiquiri :o) Och för att skrämma iväg de oinbjudna myggen har jag petat in nejlikor i limehalvor. Funkar klockrent, är en fröjd för ögat och doftar ljuvligt! Me like :o)
 

Gjorde en jordgubbsdaiquiri med 4 cl mörk rom, 2 cl sockerlag, färska jordgubbar, en skvätt nypressad citron, is och som en extra krydda lade jag till bladen från en kvist marockansk mynta från örtagården! Allt mixas slätt och så toppade jag drinken med ytterligare en kvist mynta. Måste säga att det var bland det godaste jag någonsin druckit! Rekommenderar varmt! Gav lite nytt sting till en gammal goding. Mangodrinken gjorde jag exakt likadant, bytte bara ut jordgubbarna mot färsk mango. Mums och som vanligt när det vankas drink och sauna, då är det självklart att chefen är med på ett hörn :o))
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar