lördag 20 september 2014

Fint som snus :0)

Idag har det bara varit en sån där fantastisk dag på bygget. Under förmiddagen var jag och farsan och köpte mera spik och letade efter ett pollineringsträd till Transparante Blanche...utan framgång. Allt var sålt...och så vill man ju gärna att det äppelträdet i sig inte behöver en ny kompis...En av 08:rna gav mig lite råd om ympning. Utan att gå mer in på vad det betyder...men vi är ganska nära området trädsnusk :o) Plankojken som redan har erkänt avsaknaden av gröna fingrar kommer att bjuda in Stockholmarna till ympningskalas i vår. Har förstått att det är rätt tid för äppelparning :o) Måste hinna förbi genbanken bara, och japp, dom finns tydligen...Gen- eller grenbanker för äppelträd!
 

Efter äppelfadäsen så har det hänt grejer på bygget under eftermiddagen. Farsan har fått sista brädan på plats med lite ventilation till vinden! Fönstret sitter på plats och plankpojken har suttit i solen och beundrat ett väl utfört arbete. Badrumsfönstret sätts in i vår men en pust är det dock! Vinkylen är i gång och ikväll blir det ett glas skumpa :o)
 

Plankpojken är inte helt bra efter ryggskottet än, så har mestadels bidragit med glada hejarop från soffan! Har dock målat två brädor som jag inte ens kan påstå att jag vet var de ska :o) Farsans fackliga ombud tittade förbi och åkte hem med en knippe mutor! Plankpojken var och botaniserade i kryddgården och hittade härliga smultron bland kryddorna :o) Satt fint med lite vaniljglass på kvällen! Så om jag saknar gröna fingrar så börjar lilltån i högerfoten få en grön ton ;o)Tittade på finska versionen av "Så mycket bättre", heter "Vain elämää" på finska. Fantastiskt och vilken casting finnarna lyckats med! Alla plankpojkens barndomsidoler och andra fantastiska artister i ett och samma program! Uppväxt med Vesa-Matti Loiri och till råga på allt var min ungdomskärlek Samuli Edelman med! Har två låtar som är lite speciella för mig av olika anledningar! När jag gifter mig så kommer det att bli till Uncle Crackers "Follow me". Om inte Samuli Edelman vill gifta sig med mig...så kommer hans låt "Peggy" spelas på bröllopsfesten :o)) Tackar han ja till frieriet...får han sjunga den för mig :o) Hemlängtan blev det när tårarna rann i en och en halv timme och om inte drömhuset fanns här...så hade jag nog packat ned det viktigaste och flyttat hem...


Tänään on pääty tullut valmiiksi (paitsi vessanikkuna joka pistetään keväällä) ja sitä tarvii melkeen juhlia skumpalla tänä ehtoona! Lautapojan selkä reistailee viellä joten paljon apua ei faija ole saanut raksalla tänään. Pari lautaa on lautapoika maalannut ja jos totta puhutaan niin en edes tiedä mihin ne on tulossa...Ihana yllätys löyty mausteitten seasta puutarhassa, metsämansikoita sen verran että sai jätskin kanssa illalla. Ja mikä ilta, olen katsellut "Vain elämää" missä on kaikki elämäni miehet samassa sarjassa. Vesa-Matti Loirin kanssa olen kasvanut ja Samuli Edelmannin kanssa olen suunitellut mennä naimisiin teinistä asti :o) Pari biisiä on semmoista kun tarkoittaa vähän enemmän kun muut mun elämässä! Uncle Crackerin "Follow me" tulee soimaan häissä kun menen Samulin kanssa naimisiin,,,ja jos näin ei käy niin Samulin "Peggy" soi varmasti jatkoilla :o) Tämän vuoden "Elämää vain" on niin hyvä että tuli jo kotiikävä! Jos en rakentelisi tänne Taalainmaalle unelmataloani, niin kassit olisi jo pakattu ja olisin muuttolinnun lailla tullut kotiin!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar