fredag 5 september 2014

Finfin ek och äppelkaka som muta!

Då var den där omtalade eken på plats och jäklar vad snygg den är! Den är så snygg att plankpojken börjar genast tänka att hyllorna i köket bör göras av en egenfälld ek, trappan upp till sovrummet och kanske ett bord till blivande vardagsrummet...Rustikare än så blir det inte! Nu behöver jag bara lista ut hur jag ska lura farsan till att fälla ett par ekar till...allra helst när jag inte ens vet att denna är fälld :o) Fast det har nog redan passerats, för även om plankpojken inte är toksmart, så nog kan jag skilja en ek från en gran ;o) Idag blir det hursomhelst mycket beröm och positiv uppmuntran till farsan. Eftersom vi snart hängt i 40 år så har han en tendens och börja märka när jag lindar han runt lillfingret! Hårdare tag krävs och det får bli en äppelkaka :o) För om det är nåt farsan gillar så är det mutor i form av sötsaker :o)

 
 Det där med efterrätter och sötsaker är egentligen inte plankpojkens grej...men har inte gröna fingrar heller och ändå så blommar det i trädgården :o) Men för att underlätta så använder jag samma recept som till bärkakan jag bakade i somras :o) Varför ändra på ett vinnande koncept. Har bytt ut vinbären mot äppelbitar och strött över kanel och socker på kakan. Farsan blir nog nöjd :o) Recept till smeten hittar ni på: http://byggaboijimmychoo.blogspot.se/2014/08/baklaxa-och-vinbarskaka.html


No niin, tammi on tullut ja on muuten loistava! On niin hyvä että jotenkin olisi saatava faija etelään kaatamaan vielä toinen tammi :o) Kinkkerä homma kun faija ei vieläkään tiedä että lautapoika tietää koko tammen kaatamisista ;o) Vaikka se on jo vissiin ohi, vaikka lautapoika ei ole mikään biologian huippuoppilas ollut ikinä niin kyllä faijakin tietää että lautapoika tammen erottaa kuusesta :o) Jostain tarvii alkaa jotta saisi edes faijan miettimään toisen tammen kaatamista. Omenakakun tekoon, sillä jos joku tepsii faijaan niin se on makeat :o) Samalla reseptillä kuin viinimarjakakku, viinimarjat vaihdoin omeniin, kanelia ja sokeria olen ripoitellut päälle :o) Linkki viinimarjakakun reseptiin löytyy yläpuolelta :o)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar