söndag 15 juni 2014

Auktionsfynd renoveras till matsalen

För några dagar sedan klättrade jag upp i ladan och hittade ett gammalt auktionsfynd från några år tillbaka i tiden :o) Just då kändes det som ett fynd, om jag inte minns fel så betalade jag 80 kronor för bänken!
 
Stämpel på botten och allt! Det var argumentet när jag kom hem med bänken och farsan bara ruskade på huvudet ;o) Man ska inte renovera sönder allt, sägs det, men denna bänk behövde definitivt piffas till både utseende- och funktionsmässigt! Hade annars inte ens hållit chefens vikt ;o)


Nog för att detta är ett glesbygdsgym, men att träna magmusklerna genom att balansera på en bänk med tre ben kändes lite magstarkt, även för plankpojken! Det kan tänkas att pastan hade hamnat i knät ;o)

Jag började med att tvätta bänken ordentligt med målartvätt och sedan slipade jag bänken noggrant! Självklart skruvades fjärde benet på plats :o)
 

Bänken är målad med snickerifärg. Grundfärg först och sedan har jag valt en halvmatt antikvit färg till finishen.
 
Även sitsen krävde ny stoppning. Bänken var beklädd med ett rött plasttyg. Inte så upphetsande och dessutom helt fel till en matsal som går i naturens färger. Bytte även ut gamla skumgummit. Hade överbliven skumgummi liggande i gäststugan som äntligen kom till användning.

 
Efter att ha nitat fast skumgummit nitade jag fast tyget och Voilà, bänken är som ny fast mycket bättre och snyggare! Jag har valt att klä sitsen med grått tyg som liknar fårskinn. Bänken kostade 80 kronor, tyget kostade 60 kronor och färg för kanske en hundring. Äntligen någonting till bygget som inte har gjort hål i plånboken...efter några års byggande är det nämligen så många hål att inte ens sedlarna håller sig på plats :o)
 
 
Muutama päivä sitten löysin ladosta vanhan penkin jonka olen kunnostanut. Ostin penkin huutokaupasta muutama vuosi sitten, jos en väärin muista maksoin siitä 80 kruunua. Penkki on maalattu antiikinvalkoisella värillä ja istuin on harmaasta kankaasta joka muistuttaa lampaanvillaa. On taas kuin uusi, mutta niin paljon hienompi ja parempi! Paras on kuitenkin että tämä penkki ei tehnyt uutta reikää lompakkoon muitten lisäksi! Noin 250 kruunua tuli penkin loppuhinnaksi :o)
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar