lördag 26 maj 2012

Målat plank med goda råd från farsan....


En solig dag har avverkats genom att farsan har sågat brädor och jag har målat plankor eller om det var tvärtom :o) Har idag blivit varse om att jag inte kan skilja på bräda och planka och frågan är om jag någonsin kommer att lära mig! Milt uttryckt, farsan har gett upp hoppet om mina virkeskunskaper. Försökte idag dra fördelarna med att kalla allt för plankor, gick sådär, inga stående ovationer precis.


Som jag redan berättat så kommer huset att målas med Falu rödfärg, slamfärg från Falu koppargruva. Färgen tillverkas genom att koka bland annat vatten, rågmjöl och linolja med rödfärgspigment från Falu koppargruva.

Behöver komma ihåg att berätta för farsan att man beräknat att rödfärgspigmentet till Falu rödfärg tar slut 2090, vilket betyder att vi behöver rappa på med bygget :o)  Chefen fortsätter med frieriet, vilket betyder att dagen varit halvslö. Farsan dök in 11 på förmiddagen då han väckte plankpojken. Ingen galet lång dag på bygget med andra ord. Kan inte fortgå om inte andra halvan av huset målas i annan kulör!


Förutom diskussioner om vad vi håller på och målar så har farsan passat på att visa hur man inte ska göra! Morskt tog han tre brädor för att visa och detta var resultatet av den första. Innan gav han mig instruktioner om att fetkanter inte accepterades trots att de inte skulle synas. När farsan målat visningsplankan och jag sa att det kunde bli en utmaning att få färgen att rinna på exakt samma sätt på varje bräda, gav farsan upp lektionen och jag fick ta över. Det var dock inte allt, trots förberedelser med att skruva en skruv på skaftet, så den kan hängas på kanten av färghinken under pausen, så lyckades farsan doppa skaftet i färgburken. Smärre missöden idag och det bästa av allt denna gång var det inte plankpojken som stod för dem, utan timmermannen i egen hög person. Farsan måste ha glömt att det inte är första huset plankpojken målar, under skoltiden jobbade jag extra hos en målare. Det blev mest snickeritvätt och målning, men ändå, lite erfarenhet finns :o)

Snackade med en gammal kompis idag och berättade att jag planerar att sätta in en blå ytterdörr. "Jaså, du bygger ett svenskt hus", blev svaret. Ni har ju råd med alla möjliga kulörer i Sverige, här hemma har dörrarna alltid varit vita eller mörka, typ bruna. Har efter samtalet tänkt om med min blåa ytterdörr, svart blir det. En finne som bygger ett svenskt hus i finnskogarna vore ju bisarrt. Rödmylla var dock bra val till huset enligt samma kompis, "används även hemmavid"...Det här med ekonomiska förutsättningar fastnade självklart från samtalet och jag hittade intressant historik kring kulörer på hus.

Under 1600-talet var rödfärgade timmerhus ett tecken på rikedom. Under 1800-talet slog rödfärgen igenom mer allmänt på landsbygden. Innan dess var husen i allmänhet omålade. Rödfärgen var samtidigt en klassmarkör genom att det var den billigaste färgen som fanns att tillgå. Rikare bönder målade sina hus med dyrare gul färg, som var vanligast på större gårdar och herrgårdar. Måste här berätta att nuvarande färg på kåken är gul. Den röda färgen känns rätt, då den är konserverande, som jag berättade igår, jag slipper måla om huset varje år framöver! Lathet räknar jag som rikedom!

Faija on tänään sahannut lankkuja ja minä maalannut samoja lautoja, tai miten se nyt meni. Lankku kun lankku ja tarviiko edes sanoa ettei olla faijan kanssa tästä samaa mieltä!! Punamultamaalilla olen maalannut, kuten jo eilen kerroin. Luin tänään että joku on tehnyt laskelman että punainen pigmentti voi loppua 2090, että uutta puhtia tarvitaan jottei lopputalosta tule sininen. Muuten raksapäivä on ollut rauhallinen, faija näytti miten ei maalata ja läksi sitten jättäen maalaushommat lankkupojalle. Oli niin paljon neuvoja että faija on tainnut unohtaa että kouluaikoina olin extraamassa maalaushommissa :o)

2 kommentarer:

  1. Jahaja... tittat i vinflaskan igen innan du skriver? Men det förgyller kvällen att läsa om era strapatser :)
    Keep up the good work!
    /Finska pinnen från Finland/Chaffisen

    SvaraRadera
  2. Inte idag, planerar kliva upp tidigt imorgon :0) är nog bara så korkad så jag inte lär mig skillnaden mellan bräda och planka.....

    SvaraRadera