lördag 12 maj 2012

Farsan kallar det fynd, jag hittade skräp!



Efter att ha vaknat till farsans visdomsord i morse var det dags att fortsätta bygga hus. Eftersom jag levt i flyttkartonger i snart ett år, kom vi fram till att övervåningen, d v s sovrummet ska prioriteras. Under dagen har vi rivit vägg mellan nybygget och gamla delens kallvind.


Borde inte bli förvånad över överraskningen som tittade fram bakom väggen: Mera skräp! Eller som farsan säger: Fynd! I tre års tid har jag hittat skräp/ fynd, oavsett vilken vägg jag river eller vilken byggnad jag äntrar. Stena har hämtat tre containrar med järnskrot och brännbart finns det gott om. Milt uttryck har jag material till byns majbrasor minst 20 år framåt!


Det roliga är att farsan blir som ett barn i gottebutiken när han får utforska gamla grejer. Bara det att klockan passerade 16 och farsan for hemåt, en timme senare var han tillbaka för att gräva bland fynden. För min del tycker jag nog att det mest spännande fyndet var föregångarna till blöjor!


När farsan dragit fortsatte arbetsdagen ett par timmar till för plankpojken. Timmermannen har en poäng i att det blir lättare att fortsätta jobba imorgon om spåren efter dagens arbete rensats bort. Det var bara att greppa "hagalundsnyckeln" och sätta igång och rensa spik. Det var en arbetsuppgift som plankpojken är mycket bekant med. Gamla vindsväggen räckte till att både värma bastun och huset ikväll, så det blev två flugor i en smäll. Slapp ju kapa och släpa in ved från vedboden ikväll. En bra dag med andra ord!

Hommat jatku raksalla aamun herätyksen jälkeen. Tänään ollaan revitty seinää yläkerrasta. Seinän takaa löyty kylmävintti jossa faija teki löytöjä jota minä kutsuisin romuksi. Täältä talosta romua löytyy meinaan joka seinän takaa.Tilasta on viety kolme konttia rautaromua ja palavaa on sen verran että kylän vappukokko roihuaa tämän vuosisadan. Faija oli kyllä löydöistä yhtä innoissaan kuin mukula lelukaupassa. Kerkisi lähteä päivän urakan jälkeen jo kotiin mutta palasi vähän ajan päästä romuja tutkimaan. Mielestäni mielenkiintoisin löytö oli vaippojen edeltäjät.

Illalla jäi viellä lankkupojalle muutaman tunnin hommat, kun timpuri totesi että huomenna on helpompi tehdä töitä jos raksa on siivottu. Ei muuta kun sorkkarauta käteen ja nauloja veteleen lankuista. Lankut tuli kyllä illalla jo hyvään tarpeeseen kun sain niillä lämmitettyä saunan ja talon. Huomenna on taas hyvä jatkaa työmaalla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar