lördag 12 maj 2012

Aprilvädret fortsätter och bygget går på halvfart


Den 16 april landade tranan på baksidan men visade tyvärr inga användbara danssteg för mig. Förklaringen till utebliven dans är förmodligen att tranan dansar i par och hos mig landade en singeltrana. Ungfåglarna kan även dansa i grupp under våren. Skulle nog ha ett och annat att lära mig av tranorna, både när det kommer till att dansa i par eller flock. Med gott mod och spirande vårkänslor som tranan kom med, blev man återigen sugen på att bygga hus.


Förstå att jag hade en förvånad min då jag vaknade dagen efter till 10-15 cm snö i mitten på april. Vart lite orolig för hur länge jag faktiskt sovit...Vårkänslorna som gjorde en snabbvisit for iväg igen och sedan dess har det inte gjorts många handtag på bygget, varken av plankpojken eller timmermannen. Vädret har fortsatt med några dagars snöslask och mycket regn under senaste månaden.

I veckan har vädret varit något bättre och jag har gjort ett ryck med blivande potatis- och grönsaksland. Bra träning vilket ömma muskler påminde om i morse. Tidig väckning blev det, inte av tranans trumpetande utan av farsans kvittrande. Helt oförstående för att man skulle vilja sova till 7 någon gång kvittrade farsan fram ytterligare ett finskt ordspråk: ""Upp och stjäl, gud livnär inga latmaskar"! Det var bara att masa sig i byggbrallorna och påbörja en ny stint på bygget :o)

Raksalla ei ole paljoa tapahtunut huhtikuun lopulla ja toukokuun alulla ilmojen takia. Ilmoista on ihmetystä riittänyt kun 16 huhtikuuta laskeutu kurki takapihalle kevään merkkinä. Yön kun olin nukkunut, heräsin uuteen lumikinokseen. Tiedän että kovin olen painanut hommia raksalla mutta vähän aikaa mietin että kuinka kauan tuli nukuttua! Myös toukokuun alussa ilmat on ollut toisaikaiset, harjakaiset toki saatiin pidettyä. Tällä viikolla tuli uutta puhtia ja aloin kaivaa tulevaa peruna- ja vihannesmaata. Aamulla tunsin lihaksissa kun tuli aikainen herätys. Ei ollut linnut kun lauloivat vaan faija kun mutisi vanhalla suomalaisella sanonnalla: "Ylös ja varkaisiin, ei jumala laiskoja elätä". Ei siinä sitten muu auttanut kuin vetää haalarit jalkaan ja raksalle hommiin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar