onsdag 23 maj 2012

Jag planterar och chefen hånglar


Ikväll var det dags för mig att fixa till jordgubbslandet. Eftersom allt som dimper ned från himlen kommer metervis och gräset växer minst en decimeter om natten, så förväntar jag mig minst en liter jordgubbar till helgen. Är en novis när det kommer till plantering, men förväntar mig mycket stöd från ovan, för i sommar ska det både tuggas på egna tomater och drickas rabarber- och jordgubbssaft.


Eftersom detta var utgångspunkten till jordgubbslandet så inser jag att jag inte ska förvänta mig någon storskörd till midsommar. Flyttade jordgubbarna för två år sedan då huset skulle börja byggas. Fick lite gliringar av "trädgårdsmästare" till kompisar förra året, trots att det fanns en och annan gubbe i lådan. Vi får se om lite förarbete och ny plantering resulterar i bättre skörd i år. Farsan tror inte mycket på mina odlingar, mest för att jag hade Nasse och hans kompisar på besök för ett par midsomrar sedan. Ganska kul faktiskt, hade 08:rna på besök likt varje midsommar. Gänget kommer dagen före och det skålas en del första kvällen, då det är sällan vi ses och mycket ska avhandlas. Som den goda värdinnan jag är, gick jag till sängs först, dock med ena ögat öppet. Oroade mig för att midsommarlunchen skulle vara både uppäten och drucken på självaste dagen. Till slut hör jag att grabbarna, som även är jagare gapar om gris. Efter att försökt jaga dom i säng utan framgång, fortfarande uppspelta som barn, studsar jag upp ur sängen och öppnar dörren. Mycket riktigt står jag öga mot öga med Nasse och hans fyra bästa kompisar som smakat gott i en Gulasch.

Gulaschen kommer från Ungern och är landets nationalrätt. Gulasch, även stavat gulyás, är en kött- och potatissoppa och har fått lära mig på plats att den godaste soppan görs på vildsvin. Reser mycket till Ungern, både på helgsemestrar och varje år i början på augusti åker jag dit för att heja fram finnarna på F1-banan. Erfarenhet av en god gulasch finns med andra ord. Från Ungern kommer även grytan som ärtsoppan tillagades i till taklagsfesten.



Chefen visar sig, efter att ha varit på rymmen ett par dagar. Har varit orolig då jag har ett privat zoo på tomten, men börjar kommat till insikt om att han reder sig alltid. Jag och farsan har en återkommande diskussion om chefen och räven. Orkar inte gå in på den mer än att konstaterar att farsan tycker att jag är toklöjlig som försöker ropa in chefen in på småtimmarna. Hans senaste tripp har varat i dagarna två och idag förstod jag att han fått tag på en fästmö! Uppe i ladan till höger om traktorn ligger en sötnos som utstrålar nöjsamhet och belåtenhet.


Flickan i närbild och duger väl här till skogs. Man får inte vara alltför kräsen, när närmaste grannen bor några kilometer bort. Var lite inne på om jag skulle passa på att smörja chefen med en skål med grädde. Tänkte om och kom fram till att det inte är värt att blanda sig i hans kärleksliv. Inser dock att det blir fria händer för farsan och mig närmaste tiden på bygget. Hör ni att någon klagar...nop :o)


Som sagt, förväntar mig jordgubbar till helgen. Möttes idag av att farsan dragit fram gräsklipparen, antagligen som en vink om att det är dags att börja klippa gräset. Har inspekterat bygget och trots att han varit här hela dagen, så är nog gräsklipparen tydligaste tecknet på det. Inte för att riskera låta gnällig, men lämnar gräsklipparen på samma plats som jag hittade den. Man vet aldrig, farsan kanske blir sugen på att ta en tur på ett av sina raster ;o)

Illalla olen tehnyt mansikkamaan ja odoton suursatoa ajatellen että kaikki muu kasvaa huimaa vauhtia kuten ruoho. Faija oli tänään merkannut leikkuun tarpeesta ottamalla leikkurin ulos autotallista. Olikin paras merkki siitä että faija on poikennut päivällä, raksalla ei näkynyt suurtekoja meinaan. Jos totta puhutaan niin kyllähän sinne pari kannatusta ikkunoihin oli lyöty paikalle. Pomo on ollut pari päivää hukassa ja palautu tänään kotiin naisseura hännillä. Hyvä maku on pomolla, niinkuin loppuperheellä ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar