måndag 21 maj 2012

Måste ha.... en designad skog....farsan svettas.


Ni som läst bloggen vet att stormen ställt till det under året och den tillsammans med avverkningen har resulterat i en inte alltför snygg och trivsam skog. Minns inte om jag tidigare berättat om mitt första år i Dalaskogarna. Full av energi av att lära mig mer, anmälde jag mig till en av Skogsstyrelsens kurser. Det var jag och ett par handfullar masar som milt uttryckt blängde på mig. Ett par gånger under teorilektionen muttrades det över 08:rna som köpte upp Dalaskogarna eller fick ärva skog och kom och ställde till det. Kände mig inte ett dugg träffad, klädd i kavaj och framtrippandes i högklackat direkt från kontorsjobbet insåg jag att det var läge för nytänk. Prenumerationen av Elle byttes ut mot Jord & Skog som faktiskt innehåller en del matnyttiga artiklar. Såhär tre år senare ser jag faktiskt fram emot att sitta på altanen lördagmorgon klädd i mina stövlar läsandes artiklarna i redan nämnd tidning. En artikel som fastnade i höstas var den om att det blivit modernt med designade skogar. Självklart tilltalar detta en 08 som bytt Jimmy Choo-skor mot Viking-stövlar. Valet av stövlar föll på bekvämlighet och inte utseende :o) Har vandrat en del i svenska skogar, framförallt har jag hittat inspiration i en skog i Östergötland. En gammal filmskog med gamla barrträd och tjock mossa. Med inspirationen duger det inte att drömma utan att börja handla! Det första blir att städa upp...och det är ju roligt. Efter städningen ska jag och farsan plantera tvåhundra år gamla granar...någon som har några tips om hur detta går till ;o)

En hel dags slit på tomten belönades med ett par timmar i solstolen. Detta tack vare att farsan drog iväg som skjuten ur en kanon 16.00. Jag ska inte klaga alltför mycket, för han tog med sig min bil för att fixa med den ikväll. Han muttrade lite på vägen eftersom han inte får ta med sig ved till uppvärmingen i min bil. Som sagt, så har jag under helgen gått från drömmar till handling för att få till en snygg skog. Så jag tog ett par timmar ikväll och städade i skogen och skänkte farsan lite virke till uppvärming. Några gränser behöver godheten ha, så han får kapa veden själv ;o) Slängde i ett par klabbar som start i pannan, även för att plocka lite pluspoäng efter att ha grott tanken om en designad skog hos farsan tidigare idag under fikat.


Farsan brukar ta mina idéer på ett bra sätt, så även denna gång avseende skogen. Möjligt att jag såg ådern i pannan pumpa lite extra och några svettpärlor i pannan som blänkte i solen. Med sitt vanliga lugn, småskrattade han lite och var extremt nöjd över att han hade lite o ta tag i på bygget. Jag är full av energi över mitt kommande projekt och fick min belöning på en gång. Hittade vildhallon i skogsbrynet som jag passade på att rensa fram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar