måndag 21 maj 2012

Solsken, hemmagjord gingerale och fynden har kommit till användning.


Under dagen har det gjorts lite av varje, både på bygget och på gården. Plankpojken fick börja med att dra spik ur gammal plank. Farsan har börjat med att planera för ytterväggarna i tillbyggnaden. Första fönstret är på gång för montering i veckan.


Bygga utan virke är svårt så under dagen har vi varit till lokala sågen för att handla material. Ni missar väl inte hur välstädat det är runtomkring ;o)

Farsan på plats vilket betyder självklart att det fikas en hel del. Jag har förundrats över detta fenomen tidigare, så lämnar han ifred denna gång. Ni missar väl inte att chefens öron sticker fram. Självklart dök han upp när det vankades godsaker. Tyvärr var han inte nöjd med det som bjöds. Tänker även dela med mig av en riktigt god energidryck. Den var så god, att farsan bannade sig för att ha frågat om innehållet. Han är minst sagt skeptisk till mina hälsodrinkar. Min morgondryck som består av gurka och stjälkselleri har gett han men för livet påstår han. "Första och sista gången jag drack gräs" var responsen då, så denna fick nog bättre betyg.

Hemmagjord gingerale:
Mixa en citron, 3-4 cm färsk ingefära och 1 matsked flytande honung och 2 dl vatten. Sila och tillsätt mer vatten så har du en energibomb som saft. Hittas i min träningsflaska vid ett hårt pass eller långlopp som alternativ till sportdryck. Är det fredag och du vill ha en drink, byt ut vattnet mot bubbelvatten så har du en fantastiskt god drinkmix.

 

Plankpojken har hunnit med några timmar i trädgårdslandet med jordfräsen. Jordgubbslandet kan man börja plantera i men potatislandet behöver en omgång till. Till helgen blir det o sätta potatis, så kanske de är klara att ätas till kräftpremiären....


Jordfräsen är ett fynd som gjordes i ladan. Trots att den är ungefär lika gammal som potatisen i norden, d v s från ca 1600-talet så funkar den med mycket envishet, kärlek och omsorg. Farsan och jag höll på i ca 2 timmar idag för att få igång jordfräsen och sedan gick den som ny. Verkar ha samma arbetsmoral som resten av oss på gården. Lång startsträcka, en och annan paus och däremellan jobbar vi på.

Som vanligt drog farsan när klockan slog 16 och jag blev ensam kvar. Lite småpyssel och sedan tackade jag för mig med en bra bok i solstolen. Inget som farsan behöver få veta. Det var så varmt under eftermiddagen att en paus blev ett välbehövligt måste. Om kvällens aktiviteter får ni läsa i nästa inlägg, då de hänger ihop med gångna helgens aktiviteter.


Städade ur ett av fynden i kallvinden ovanför mitt vardagsrum och det blev en fantastiskt snygg förvaring till mina blivande handarbeten.

Tänään on raksallla alettu suunittelemaan ulkoseinää ja ensimmäisen sivuseinän ikkunakorkeutta. Korkeus on mitattu ja puutavaraa on haettu että huomenna pääsee timpuri hommiin. Itse olen pyörinyt pihalla, jatkanut peruna- ja mansikkamaan valmistumista ja siivonnut raksaa. Löydöt on tullut käyttöön, hara perunamaan muokkaamiseen ja kylmävintistä löytynyt kori langoille. Kahvitunnilla tarjosin faijalle omatekoista energiajuomaa. Hyvää oli, mutta faija meinasi ettei olisi kannattanut kysyä sisällöstä mitään.

Omatekoinen gingerale:
Mixeriin sitruuna ja 2-3 cm pala tuoretta inkivääriä ja pari dl vettä. Makeuttamiseksi käytän lusikallisen hunajaa. Mixaa, siilaa ja kannuun veten kanssa. Oikeen piristävä juoma! Viikonloppuna jos on drinkin aika vaihda vesi soodaveteen niin väkevän seurassa tulee maukas paukku :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar