måndag 31 mars 2014

När det viktiga blir så mycket mer oviktigt!

Det händer hela tiden i vår vardag. Vi möter människor som alla berör oss på ett eller annat sätt, vissa blir viktiga i vårt liv andra bara passerar. Vi blir berörda! En del människor väljer att stanna, andra kämpar vi för att behålla kvar. En del lånas till oss ett tag för att sedan tas ifrån oss alldeles för tidigt! Men de har alla berört oss! Många tankar har passerat i tankarna senaste dygnet och det har varit en tid för reflektion. Världen har nyligen förlorat en man som berört många, en man som togs ifrån sitt sammanhang alldeles för tidigt. Det är alltid sorgligt när barn förlorar sin pappa, när en livskamrat får ta farväl av sin älskade, när en vän, en son, en bror tvingas bort från sina nära och kära! Många tankar har passerat under natten och det som har varit så viktigt har en dag som denna blivit så mycket mer oviktigt. De vi saknar i våra liv har en förmåga att komma tillbaka med en hälsning en sorgsen dag som denna. 
 

När saker och ting händer börjar vi fundera över vår existens och meningen med livet. Vill dela med mig av något tänkvärt som åtminstone fått plankpojken att reflektera över framtiden! En sjuksköterska som arbetat med palliativ vård har tecknat ned de fem vanligaste önskningar som patienterna ville göra om eller göra bättre.

1. Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv sant mot mig själv, inte livet som andra förväntade av mig.

2. Jag önskar att jag inte jobbade så hårt.

3. Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor.

4. Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina vänner.

5. Jag önskar att jag hade låtit mig själv vara lyckligare.



Det blev lite nostalgi under nattskiftet då plankpojken satte igång i biblioteket! 3/7- 2011 blev plattan gjuten i goda vänners sällskap. Det finns dagar när trösten kommer från de mest oväntade håll! Det var härligt att få minnas den arbetshelg som såhär tre år senare blir ett härligt och tröstande minne! I natt har plankpojken grundat väggarna med kvistlack. Och denna natt var plankpojken inte ensam på bygget, nära och kära som saknas oss har hållit mig sällskap! 


Surullinen päivä raksalla, monen ystävä, isä, poika,veli, rakas on jättänyt meidät aivan liian aikaisin. Puhelinsoitto illalla antoi tulokseksi unettoman yön ja lisätunteja raksalla. Lautapoika on siveltänyt pohjamaalit seinille ja viime yönä ei ollut yksinäinen olo raksalla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar