tisdag 3 juli 2012

Nya styrkeprov på bygget


Förra året flög hösten förbi och vintern kom fort i Dalaskogarna. Detta resulterade i att vi var tvungna att täcka grunden utan att ha putsat och slammat den. Veckan har varit en prövning...har grävt upp 18 meter sten runt huset med assistans av farsan och drängen från storstaden. Vi har kört tio minuter per gubbe för att sedan ha aktiv vila med att plocka in veden inför kommande vinter. Vedstaplande var i sammanhanget rena semestern! Trots detta lär drängen inte komma tillbaka frivilligt innan huset står klart och det vankas inflyttningsfest ;o)


Murbruk har vispats ihop med många goda råd från farsan. Trots allt så var det inte så mycket konstigare än att vispa ihop en sockerkaka. Lite färre ingredienser bara :o) Sedan var det bara att sätta igång med putsandet och slammandet...För er som inte förstår dubbelarbetet, så är det viktigt att slamma husgrunden, inte minst för att hålla vattnet borta, det hjälper dessutom till att hålla värmen i stugan.


Har nog hittat mitt framtidsyrke...slamma husgrund.  Farsan penslade på första lagret och sedan var det min tur. Såg så bra ut att farsan vågade ta ett par dagars semester!
Exakta frasen lät: " Det ser bättre ut än det jag gjort, så fortsätt du!" En fras man kan leva på ett tag som en novis (och då är jag inte så slagen att jag söker inträde i kloster, men känner emellanåt att jag står under uppsikt av en novismästare :o). Att sommaren 2012 ser ut att bli plankpojkens är dock fastslaget, för det är väl fortfarande 2012??


Som jag redan nämnde, så har vi med gemensamma krafter flyttat veden under tak ( På bilden ovanför ser vi veden till huset och bilden under visar veden till vinterns bastubad). Efter sortering så kan nog husets ved kallas andra sortering men Saunan ryker nog dagligen i vinter. Blir det kallt i stugan så kan jag alltid sova i Saunan. Till och med täcke finns då någon förbipasserande passande nog dumpat en säck med isolering i mitt dike :o),

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar