onsdag 18 juli 2012

Plankpojkens första stapplande steg som riktig byggare!


Dagen på bygget har varit händelserik. Vi, eller ärligt talat så är det farsan som har fortsatt med att riva vinden mellan nya och gamla delen. Under tiden har jag suttit i mitt kommande sovrum och njutit av byggets framsteg!


Farsan var inte helt nöjd över dagens skoval, så det var bara att klättra ned och byta om, innan jag fick börja bygga på riktigt. Farsan hade behov av en hantlangare på övervåningen. Jag har klättrat efter spik o skruv och farsan har sysslat med grovgörat idag. Spika och skruva.


Sista takstolen skulle sågas och skruvas på plats. Vi hade en diskussion om det var värt ett dagsarbete att bygga upp ställningarna för sista takstolen på gaveln. Det blev inga byggställningar, men väl en lärdom från höstens volt. Jag fick agera tyngd på andra sidan när farsan balanserade. En genväg som betalade sig tidsmässigt denna gång, men rekommenderas fortfarande inte! Ett och annat grått hårstrå framkallades hos plankpojken.


Förvånad blev jag när farsan langade fram en blyertspenna och bad mig ta fram en tumstock, vinkel och sticksåg och såga till gaveln. Som ni ser på bilden så var det utmärkt utfört arbete! Passade som handen i handsken med hjälp av lite sågande, hamrande och en gnutta sisu :o) Är dock helt övertygad om att få fortsatt förtroende som timmerman.


Gaveln är på plats, nu saknas bara isolering och panel innan vi kan börja bygga inåt. Farsan stod med skruvdragare och skruv i handen när spikblecken skulle sättas fast. Ni som har följt bygget vet att blecken har spikats fast tidigare. Hoppas att det var värdefulla kronor som sparades in, för självklart fick plankpojken klättra ned och hämta spik och hammare så det blev lika över hela bygget. Ingen kommer att se arbetsinsatsen, men VI, framförallt farsan, kommer att veta att alla har spikats fast!


Framåt kvällen lade vi hammaren på hyllan och för plankpojken återstod ett par timmars arbete med städning av bygget. Tur var väl det, för ikväll har huset värmts upp med hjälp av gamla vinden! På grund av det ihärdiga regnandet har huset varit kallt och rått och senaste nätterna har jag jäst under dubbla duntäcken. Bo på en byggarbetsplats är inte heller något jag rekommenderar för andra.


Tänään on tapahtunut raksalla ihmeitä! Vanhaa vinttiä on purattu ja kukkopuu on paikoillaan. Ketä tahansa ei ole kukkopuuta sahannut, vaan lankkupoika pääsi oikein timpurin hommiin! Vinkkeliä ja sahaa tarvittiin ja ilman muuta se oli just sopivan kokonen (kyllä siihen vähän sahaa, vasaraa ja sisua tarvittiin, mutta sitten livahti paikoillensa kuin räätälöitä hanska käteen!). Talossa on ollut pikkasen kylmät ja kosteat oltavat sateitten tähden. Tänään toki ei tarvitse nukkua pellavatäkin alla, kun talo on lämmitetty vanhalla vintillä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar