fredag 6 juli 2012

Farsan fortsätter att imponera med nya uppfinningar


Under veckan har vi även öppnat upp huset och kliat oss i huvudet medans vi har tänkt ut nästa steg. Vi har tänkt och måttat och kommit fram till att två av de bärande bjälkarna behöver sänkas ned. Jag är varken lång eller kort men nuvarande konstruktion hade resulterat i att jag både fått klättra och krypa för att komma åt kläderna i kommande garderoben. Jobbigt med en hinderbana när man ska komma åt favoritjeansen! Viktigt att påpeka att det inte var något konstruktionsfel, utan vi hade lite bråttom i höstas när vi prioriterade att få på taket inför vintern.


Vi har ytterligare stabiliserat sovrumsgolvet med bjälkar så att den håller för både trappa ned till kommande bibliotek och för en kamin i sovrummet. Farsan resonerar dessutom att det inte gör något om man har mycket virke i väggarna. Det är inte bara stabiliserande utan även ljudisolerande, vem fasiken vill lyssna på gästernas snarkningar på nätterna...Bunkertänket fortsätter med andra ord, enda till sista tapeten är på plats!


Farsans nästa uppdrag till plankpojken var att fortsätta med att isolera ytterväggar. Kan väl erkänna på en gång att jag såg lite skeptisk ut när jag såg farsans senaste konstruktion. Som det redan framgått under bygget så tänker jag att tid är pengar och farsan ser det inte riktigt likadant! Han fortsätter att konstruera bra hjälpmedel!


Detta har resulterat i att farsan byggt en bänk där man på ett lätt och smidigt sätt kan skära till isolering. När jag frågade hur han ens kommit på tanken, så lät det som att han isolerat i större delar av sitt liv! Nog för att han levt lite längre än jag, men man börjar ju undra vad han inte hunnit med att göra! Imponerad är jag och stolt och lär mig varje sekund på bygget. När huset står klart kommer jag garanterat att skryta om att isoleringen är måttad på millimetern! För det var inga problem att sätta bitarna på plats. Passar på att erkänna, hade det varit jag så hade väggen sett ut som ett lapptäcke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar