onsdag 24 juni 2015

Grönsaker till hela Skandinavien


Då har äntligen alla plantor kommit ned i backen! Om man tidigare har hoppats på att skörda något till midsommar så har plankpojken detta år 
snarare satsat på att kunna skörda lagom till kräftskivan...


Jag har odlat vitkål, grönkål, svartrot, rädisa, inlandsgurka, ärtor, vaxbönor, svenska och spanska potatissorter. Nedan ser vi en kronärtskocka och till efterrätt är det rabarber och jordgubbar på gång. I växthuset växer tomater :0)


Odlingarna är i närheten av äppelträden, så ytterst på kanten har jag planterat krasse och malva. Ser mig själv hängandes i hängmattan, läsandes en bok och se mina gurkor växa :0)


Trots att jag har tillräckligt med grönsaker för att utfodra hela Skandinavien verkar varken chefen eller farsan tokimponerade. Farsan planerar istället att han  inför kommande säsong ska odla klöver... detta för att blomman har en lång blomningstid och på det sätt utfodrar humlor och getingar under sommaren :0) Med tanke på att klöver räknas som ogräs, tror jag inte att det kommer att vara så svårt att odla fram mer till kommande sommar...


Chefen har tagit semester och har bosatt sig i ladan på nätterna. På dagarna sover han...avgörande beslut borde tas i väntan på att chefen är tillbaka. Brinnande frågan är om vi ska investera i en uppfinning om fröpåsar till ensamhushåll, som det ser ut nu så kommer plankpojken att utveckla kaninöron i augusti...eller utfodra halva landet med primörer till hösten ;0)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar