onsdag 24 juni 2015

Fällning av aspar och ringbarkning


När man har hållit på inomhus hela vintern och våren, äger några fotbollsplaner med tomtmark med obefintlig trädgård får man nästintill en chock när man öppnar ögonen och ser sig om :o) Finns lite att ta tag i! En granne berättade att hon har en tidning från bygden som är från början av 1900-talet. I tidningen annonserade man efter en nykter dräng. Vet inte om jag kan vara lika kräsen i min annons ;o)



På baksidan har jag brunnen och en fantastiskt fin yta med kvällssol. Innan det vart vildvuxet har vi brukat fira midsommar på denna plätt. Utsikt över min fantastiska sommaräng, som jag slagit för hand sedan jag flyttade hit. Gräsmattan har fått sig lite törnar av både bygget och att skogskanten markerats med aspar som i sin tur varje sommar skjutit upp mängder av rotskott. Trevligt i sig om det inte var så att aspskotten nästan växte in genom vardagsrumsgolvet och sög all energi ur gräsmattan :o) 


För min trevnad, gräsmattans välmående och det faktum att jag har en hel del asp lite längre bort i skogen togs ett väl avvägt beslut om att fälla just dessa. Eftersom allt verkar ta tid i trädgården började vi planera för fällning för tre år sedan. Då ringbarkades asparna, vilket behöver göras så att de inte skjuter upp en massa rotskott. Sedan har asparna i lugn och ro fått torka ut samtidigt som de prövat på plankpojkens tålamod ;o) Nu var det äntligen dags att fälla dem! Fint ved blir det till vintern, efter att de fått stå och torka i tre år är de nästan färdiga att användas.
 

När man fäller såhär fina träd är det självklart att ta tillvara så mycket som går. Kvistar som är så tunna att de brinner upp innan man hinner stänga kaminluckan bränner jag utomhus i små högar i höst. Högarna är små för att man inte ska påverka djurlivet (alla småkryp) men kommer att ge en kickstart till min björkdunge som får lite skjuts i att börja grönska. Med lite tjockare kvistar värmer jag naturligtvis huset och saunan och barken använder jag till mina planteringar i trädgården. Allt tas tillvara under chefens vakande öga :o)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar