fredag 24 oktober 2014

Grönsaksbiffar med sting

Grönsaksbiffar med ost och chili

 
När man inte har sug för att bygga hus hinner man stå en stund vid spisen :o) Galet goda grönsaksbiffar blev det idag, med lite av varje kan tilläggas!

Ingredienser (12-14 biffar)
 
Ett litet blomkålshuvud
2 morötter
4 små potatisar
2 sommarlökar
1 chili
100 gr riven ost
2 msk grädde
2 msk ströbröd
2 ägg
salt och peppar
ströbröd till paneringen

Koka blomkålen, morötterna och potatisarna mjuka. Finhacka sommarlöken och chilin. Mosa grönsakerna och blanda med lök, chili, ost, grädde, ägg och ströbröd. Salta och peppra efter smak. Forma biffar och vänd dem i ströbröd. Stek i rikligt med olja tills biffarna fått färg. Jag använde sommarlök i biffarna eftersom jag inte hade gul lök hemma...Så kan det vara på ett bygge! Hade jag använt en gul lök hade jag förstekt den mjuk i en panna innan jag blandat den i grönsaksröran. Till grönsaksbiffarna stekte jag en kycklingfilé kryddad med gurkmeja, spiskummin, salt och peppar :o) Riktigt gott blev det! Det blev så gott att biffarna ska bjudas på fest en vacker dag...
 

Kun ei huvita raksahommat ehtii hellan ääressä hikoilla! Tälläkin kertaa otettiin mitä kaapista löyty ja vihannespuoleinen illallinen löytyi lautaselta!
 
Vihannespihvit chilillä ja juustolla
 
Pieni kukkakaali
2 porkkanaa
4 pientä perunaa
2 kesäsipulia
1 chili
100 gr raastettua juustoa
2 rkl kermaa
2 rkl korppujauhoja
2 kananmunaa
suolaa ja pippuria
korppujauhoja paneeraukseen

Keitä kukkakaali, perunat ja porkkanat pehmeiksi. Pienennä sipulit ja chili. Murskaa vihannekset ja sekoita ne sipulin, chilin, juuston, kerman, kananmunien ja korppujauhojen kanssa. Lisää suolaa ja pippuria maun mukaan. Muotoile pihvit ja käännä ne korppujauhoissa. Paista pihvit öljyssä kunnes pihvit on saanut kauniin värin. Vihannespihvit söin kanan kanssa ja hyvää oli! Oli niin hyvää että näitä pihvejä kelpaa tarjoilla vaikka bileissä :o)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar