måndag 6 augusti 2012

Skördetider


Farsans tur att ta ledigt en dag från bygget. Initiativrika plankpojken har tagit det lite cool denna gång och inte ställt till med annat än grovstädning på bygget. Glad överraskning till farsan som dyker upp imorgon igen. Ett styrkepass på sommarängen blev det också under förmiddagen. Känns redan bak i axlarna, vilket antyder att mina baskiska liekunskaper hade behövt en uppdatering innan jag satte igång med grovgörat.


Under eftermiddagen har jag skördat och fryst in rabarber, krusbär och röda vinbär. En del av bären fryser jag alltid in styckvis på bricka innan jag plockar över dem i en fryslåda. Då håller de sig snygga och är perfekta att garnera tårtor och pajer till vinterns festligheter. Klasar med röda vinbär ser inte dumt ut på julens chokladtårta :o)


Har även fryst in rabarber samt torkat en del i ugnen. Fantastisk smaksättare till te under vintertid. Enkelt att göra dessutom! Jag hyvlar lagom långa bitar av rabarbern och lägger på en plåt i 50 grader. Tar en natt, i luftvärmeugn går det snabbare. Det som är viktigt att tänka på är att ugnen behöver vara lite öppen så kondensen hittar ut. Jag brukar lägga en blöt träslev mellan luckan. Av erfarenhet vet jag att en grillvante eller dylikt inte är att rekommendera...kan börja brinna :o)


 Eftersom det är bra ventilation här i huset och en kall och regnig kväll, blev det perfekt att ta en kopp te med torkade rabarber som smaksättare.


Passade på att skörda färskpotatis till middagen och plockade även en del örter. Av kryddorna har jag idag gjort en fantastiskt god pesto. En pesto görs traditionellt av basilika men är absolut inget måste. Jag har idag använt gräslök, persilja och massor av salvia. Gör annars som vanlig pesto. På bygge får man ta vad man har hemma. Hade inte tillräckligt med pinjenötter (50 gr behövs för en veckosats pesto) så de drygades ut med lite hasselnötter. Rosta pinjenötterna och mortla dem tillsamman med ett par klyftor vitlök och kryddorna. Tillsätt 100 gr parmesan eller pecorino och till sist1.5 - 2 dl olivolja. Rör ihop och njut förslagsvis till färskpotatis som jag gjorde idag :o)


Tomaterna var tyvärr inte klara än, men får väl erkänna att de varken fått tillräckligt eller regelbundet med vatten under sommaren. De är dock på gång och imorgon ska de få en skjuts av hemmagjord växtnäring. Nässlor som får ligga i vatten blir utmärkt näring och ekologisk gödsel i trädgården. För att man inte ska gödsla för mycket, så brukar jag bara ha 1/4 del nässelvatten i vattenkannan. Förhoppningsvis börjar tomaterna rodna under kommande vecka :o)


Faijalla on tänään ollut vapaapäivä joten minä olen ollut muissa hommissa. Pelto on lyöty ja loppupäivä on vietetty puutarhahommissa. Yrteistä, eli ruohosipuli, persilja ja salviasta olen illalla tehnyt pestoa. Pesto tehdään oikeastaan basilikasta mutta on yhtä hyvää minun tavalla. Pienennä yrtit, kaksi valkosipulinkynttä ja 50 gr pinjepähkinöitä morttelissa. Pähkinät paahdan ensin paistinpannussa maun vuoksi. Lisää 100 gr pecorinojuustoa ja viimeiseksi 1,5 - 2 dl oliiviöljyä. Voila, nauti kotitehdystä pestosta. Marjoja olen pakastanut, osan jäädytän ennenkuin purkitan. Pitää mallinsa ja niillä on kiva koristella makeat talven juhliin. Rabarbereitakin olen pakastanut ja osan kuivattanut 50 asteisessa uunissa. Uunin luukku tarvitsee olla auki vähän jotta nesteet löytää tiensä ulos. On hyviä esimerkiksi teessä! Tomaatit ei viellä punota mutta huomenna saavat energiaa kotitehdystä lannoituksesta eli nokkosvedestä:o)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar