tisdag 28 augusti 2012

Äntligen dags för tomaterna!

 
 
 
Äntligen dags att skörda tomater. Har odlat en hel del, så alla slinker inte ned i magen på en gång. Kommer därför att tipsa om två sätt att förvara tomater en tid. Tomatsås på två olika sätt. Soltorkade tomater kan jag tyvärr inte bjuda på då solen saknas. Skörden fortsätter dock och eventuellt vågar jag mig på att torka tomater i ugnen. Vi får se!


 Tomatsåsen som jag bjuder på nu fryser jag in och njuter av under hösten. Den har jag på pizza, lasagne och gör sås av som jag toppar med både köttfärs och tonfisk. Jag börjar med att skala tomaterna, vilket görs lättast med att koka upp dem. Gör ett kryss i tomaterna innan du kokar upp dem så ramlar skalat av i stort sett på egen hand.

 
Efter att tomaterna har skalats steker jag dem i panna tillsammans med lök, vitlök och olivolja. Toppa med färsk oregano. Krydda med salt och peppar. Behöver du tillsätta vatten, ta av vattnet du kokat tomaterna i, då där finns massor av god smak! Tomatsåsen är klar att serveras eller frysas in.
 
 
Andra sättet att göra tomatsås på är att helt enkelt klyfta tomater i en glasburk tillsammans med en skvätt olivolja och färsk oregano. Låt småputtra ett par timmar i ugnen på 125 grader. Jag har locket på sniskan i ugnen för att skynda på processen. Var bara noga med att det är ett plåtlock utan plast på! Självklart ska burkarna vara väl rengjorda innan du sätter igång! Du kan t ex värma burkarna i en 125 gradig ugn innan du fyller den med tomater! Fantastiskt god sås som kan förvaras i åtminstone några veckor i kylskåpet!
 
Tomaatit on kypsynyt ja kaikkia ei jaksa heti syödä. Kahdella tavalla olen säilyttänyt, kummatkin kastikemuodossa. Ensimmäisen kastikkeen pakastoin ja käytän talvella pizzaan, lasagneen tai yksinkertaisesti jauheliha-  tai tonnikalakastikkeena pastan kanssa. Kuori tomaatit, joka käy helposti kun teet tomaatteihin ristin ja kiehautat ne. Kuorinta sujuu sitten helposti. Valmista kastike kuumalla pannulla paistaen sipuli ja valkosipuli oliiviöljyssä, lisäten tomaatit. Kypsytä kunnes tomaatit on kiehunut rikki. Tarvittaessa lisää vähän vettä jossa olet keittänyt tomaatit. Suolaa, pippuria ja tuoretta oreganoa lisäessä kastikkesta tulee mielettömän hyvä. Ei muuta kun pakkaseen talven illallisille!
 
Toinen kastike säilyy jääkaapissa muutaman viikon. Lasipurkkiin tomaatit, oliiviöljy ja tuoretta oreganoa. Keitä muutama tunti 125 asteen uunissa. Nopeuttaakseni valmistumista pistän purkin kannen päälle ilman että kierrän sitä kiinni. Varmista vain että kannessa ei ole muovia! Loistava kastikkeenpohja johon vain lisätään maut ennen tarjoamista. Suola, pippuri, sipulit ja chili löytyy usein minun makupaletista :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar