tisdag 28 augusti 2012

Fönster på plats = värme i stugan


Tre fönster har vi fått på plats på nedre botten av tillbyggnaden. Dessutom har plankpojken 1-0 på farsan, som spenderat tid på att leta efter tumstocken :o) Passande med uttrycket som ingen gillar och som är bannlyst på bygget: "Vad var det jag sa?". Storsint som jag är, lät jag bli och hjälpte till o leta istället...


Vi fortsätter med genvägarna och tänkte montera rutorna utan att ta loss glasen. Vi gav upp ganska fort, treglasfönster väger en del. Det blev montage på det gamla hederliga sättet, först skruvades ramen på plats och sedan hängde vi upp ruta för ruta.


Har ju skrutit om mitt välventilerade hus senaste året. Vet att några av er läsare skulle kalla det gnäll, men tar definitivt avstånd från det påståendet! Har fullt förtroende för att de närmaste dagarna kommer att innehålla hårt arbete med montering av fönster och isolering av tak. Arbetet kommer att resultera i att temperaturen inomhus kommer att tokstiga. Börjar dock ångra att jag var fyndig med min present när farsan pensionerades...skulle ha väntat tills huset var klart :o)


Tällä viikolla ollaan saatu ikkunoita paikalla. Alakerrassa on kolme ikkunaa asennettu lisärakennukseen. Ensin käytimme habaa ja koitettiin siirtää ja asentaa ikkunat kokonaisina, kunnes tajusimme voitot ottamalla lasit irti. Ensin ruuvattiin runko paikalle ja sitten vasta pistettiin lasit. Puolella hiellä päästiin loppujen lopuksi :o) Syksyyn päin mennään ja lämmöt laskee sisätiloissa, mutta ikkunoitten tullessa paikoille mökissä nousee lämpötila. Alan katua faijan saamaa lahjaa kun pääsi eläkkeelle. Tyynyliinassa lukee: " Huomenna vapaalla"!! Olisi pitänyt lyödä pakettiin kunnes talo on valmis :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar