fredag 10 augusti 2012

"Giljotinen" nytt hjälpmedel på bygget


Farsan har under dagen fortsatt med att isolera yttervägg. Som jag nämnde igår så använder vi takisolering på ytterväggarna, vilket betyder att vi behöver dela den till 80 mm. Farsan skröt redan igår om att han byggt en "giljotin" för uppgiften och idag har jag fått skåda senaste uppfinningen.
Giljotin är från början ett avrättningsverktyg som introducerades i Frankrike 1792 i samband med den franska revoluionen. Giljotin har även använts i Sverige, senast 1910. För att inte oroa er läsare alltför mycket så används farsans giljotin endast till att dela isolering och inget annat. Känner mig inte ett dugg orolig inför kommande strapatser på bygget :o)


Detta är konstruktionen som är ett hjälpmedel för att dela isoleringen till önskad bredd. Imponerande måste jag säga, när det gäller att uppfinna hjälpmedel till bygget ligger jag hopplöst efter farsans kreativitet.


Sågen är en gammal fogsvans som man förr i tiden sågade timmer med i skogen. Farsan har förlängt den för ändamålet.


Ytterligare en bild på "giljotinen" så att ni får en bild av hur isoleringen sitter på plats i konstruktionen..


Medans farsan har isolerat från utsidan har jag jobbat inifrån så mycket det varit möjligt. Självklart med gårdagens träningsläger i färskt minne. Nedre bottens väggar är i stort sett färdiga förutom runt fönstren. Finns ingen poäng i detta läge då isoleringen i sånt fall behöver tas bort när fönstren monteras på plats.


Isoleringen på insidan har gått fortare än på utsidan då isoleringen behöver delas. Jag har
hunnit med lite skogsarbete under eftermiddagen innan arbetet lades ned för natten. Har en "varggrop" på gården som jag använt som kompost till sly och annat trädgårdsavfall för att jämna till marken. Farsan gick lös med röjsågen för ett par dagar sedan för att rensa runt omkring. Senaste dagarna har jag även dumpat sågspån från bygget i gropen. Idag har jag rensat efter farsans röjning för att ta vara på den ved som kan bli användbar nästa år.


Vi börjar komma till ett läge i bygget då det är dags att börja bestämma sig för en köksinredning. För att underlätta planeringen bad jag farsan om hjälp till att ta mått. Farsan kontrade med att han kröp sina första 9 månader, sedan lärde han sig att gå upprätt tills han som 20-åring började krypa kommande 50 år som plåtslagare. Nu när han börjar lära sig att gå upprätt igen tänker han inte börja krypa på köksgolv. Jag fick i alla fall ett måttband med magnet i änden som hjälpmedel samt en ny insikt för varför jag är en sån jäkla bra hantlangare på bygget! Efter måttandet har jag rekat på nätet efter köksinredningar. Börjar tro efter 4 timmars arbete att det måste vara lättare att gå på krogen och ragga upp en snickare som kan bygga ett kök efter mina önskemål :o)

Raksalla on jatkettu eristämistä, faija ulkopuolelata ja minä sisäpuolelta. Faijan uusi keksintö raksalla kulkee kutsumanimellä "giljotiini". Giljotiini oli teloitustyökalu jota käytettiin Ranskassa vuodesta 1792 ja ruotsissa vuoteen 1910. Meidän raksalla "giljotiinia" käytetään ainoastaan lasikuidun jakamiseen. Metsätöitä olen ehtinyt tekemään iltapäivällä ja illalla olen etsinyt netiltä keittiöitä. Mitään sopivaa ei ole löytynyt kun pirtistä tulee niin hieno! Taitaa olla helpompaa lähteä tansseihin yhdeksi ehtooksi ja koittaa bongata puuseppä hommiin :o) Sitten saisi ainakin keittiön oman mielen mukaan...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar