torsdag 1 september 2011

Ingen utvisning för plankpojken


På byggen händer det och sker, jag har lärt mig att allt inte går enligt planerna varje dag. Samtidigt så är det en del av tjusningen med att bygga sitt egna bo från grunden. Två sega finnar har åstadkommit massor idag efter att båda testat på sporten gymnastik. Trots att OS 2012 närmar sig med stormsteg så kan nog finska landslaget inte förvänta sig någon förstärkning från mig och farsan. Inte för att jag vill påstå att vi är helt kassa, en bula och lite muskelvärk till trots, är främsta orsaken till uteblivet kval att bygget drar ut på tiden. Efter gymnastikhoppen så har både timmerpojken och plankpojken tagit en ofrivillig vila, men nu är allt som det ska vara igen och bygget är igång.


Då timmermannen slog en volt dagen innan plankpojken föll uppdraget på att skydda bygget på mig. Lite naggad i kanterna efter tidigare initiativ tog jag ordentliga order innan jag satte igång med arbetet. Resultatet ser vi här. Trots att försöket varit gott så uteblev det önskade resultatet. Bygget är blött. Fördelen är att om finnarna behöver tillskott till OS så har vi båda möjligheten att satsa på simhopp. Vi har kliat oss i huvudet, tagit några "konstnärliga pauser" och insett att det är bara att jobba på. Fort på med ett tak så vi kan börja få en torr grund. Några minusgrader hindrar inte att väggar kan sättas upp, trots att plankpojken i största hemlighet sett fram emot en lång vintervila.


Jag och farsan har tänkt lite olika kring fortsatta bygget i vinter. Min byggkunskap gav plats för vintervila genom lite isoleringsjobb och en ordentlig presenning inför vintern. Trots att vi diskuterat kärleksfullt med varandra senaste dagarna, så är det en underdrift att säga att vi inte har delat åsikterna om att stänga bygget inför vintern. Farsan har varit tydlig med att taket ska på och envisa plankpojken har fått ge med sig, trots välplanerad kvinnlig manipulation. I helgen kom fantastiska vänner från lite här och var i landet som har fixat ved inför vintern. Trots ihärdiga försök till  "byggvila" så vakade timmermannen bygget med bestämd blick om att inget skulle stängas igen. En styrka hos finnen är envishet, en annan är att veta när man ska ta till reträtt. Jag valde reträtt och farsan vann denna strid, denna gång. Timmermannen uppskattade hjälpen, men så fort bilarna svängde bort från gården så var han på taket. Misstänker dock att han ser fram emot en jäkla taklagsfest, kommer troligtvis hållas snabbare än vi tror :o)


Efter att plankpojken langat plank till det som kom att bli bärlinan var det dags att ta itu med att slipa lien och slå sommarängen. I Baskien, i norra Spanien har man gjort en krafttävling där detta ingår som gren. Jag fick möjligheten att studera tekniken 2007 i Navarra under min pilgrimsvandring genom Spanien. God nytta hade jag idag, men känns inte heller som en sport för mig inför nästa OS. Hemligheten i tekniken ligger i att man ska ha låg tyngdpunkt och rörelsen ska komma från benen och höften. Inte ryggen. Imorgon när jag vaknar kommer träningsvärken troligtvis påminna mig om jag använt rätt teknik. Tog det säkra före det osäkra och förebyggde muskelvärken med en het Sauna. dagens lärdom är att det tidsmässigt inte är värt att ta genvägar på ett bygge, man inser sina misstag och gör aldrig om dom. Idag var både timmermannen och plankpojken rörande överens om att det var skönt att vara tillbaka där vi hör hemma...på byggställningen!

Tänään on raksalla hommat jatkunut muutaman viikon loman jälkeen. Faija ja minä ollaan kummatkin yritetty Suomen maajoukkueeseen voimistelussa OS 2012. Matka on vielä pitkä superkuntoon niin päädyttiin jatkaa raksahommissa. Tasakertaa on jatkettu ja puut on ystävien avulla hoidettu talveksi. Paras kaikesta, lankkupoika ei joutunut jäähylle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar