måndag 26 september 2011

Farsan hotar med att spika fast en borste i taknocken


Takstolarna är justerade och klara. Vad vi timmermän pratar om med varandra har inte så stor betydelse har jag insett. Gaffeljärnen stabiliserar takstolarna och skruvades på plats när jag inte var på bygget för att övervaka arbetet. Därför tänkte jag att det är lika bra att jag befordrar mig själv från plankpojke till timmerman. Ska jag vänta på en befordran från farsan lär jag behöva bygga ett par hus till.


Virke har hämtats till nya bron till Saunan. Den gamla bron har med åren ruttnat bort. Detta kommer att prioriteras eftersom man måste kunna trippa med stil både till och från Saunan. För tillfället så får man vara en lindansare för att ta sig över. Många karriärer har jag haft genom åren, precis som farsan, men lindansare blir jag aldrig.


Byggterminologin är fortfarande något av en utmaning för nybefordrade timmermannen. Gamla räven har sagt sitt igen och jag får väl korrigera lite. Farsan har berättat att man inte delar upp ett bygge. På byggen så pratar man om etapper. Etapp ett blir tak på nybyggnaden och gamla byggnaden fram till skorstenen. Etapp två blir att färdigställa taket under våren. Farsan passade även på att berätta för mig att om jag snålade med taklagsfesten och han som timmerman tycker att den blir försenad, då kan jag hitta en borste fastspikad på taket. Antar att även detta är en gammal finsk tradition. I Finland kallas taklagsfest för "harjakaiset" och där ska det enligt tradition bjudas på ärtsoppa och öl.

Niin kuin kuvista näkyy on kattotuolit paikoillansa ja seuraavaksi on sadekaton vuoro. Puita on myös haettu uudelle sillalle saunaan kun vanha oli mätä. Kyllähän saunaan tarvii päästä vaikka stileteillä jos tarve vaatii ja siinä ei väliaikainen lankku oikein tee tehtäväänsä. Faijakin taas irvisteli ja kertoi että jos harjakaiset myöhästyy on tapana naulata harja ylösalaisin rakennuksen vesikaton päätyyn tilaajalle muistutukseksi. Faija kun on suunnitellut pitää kahdet harjakaiset, ensimmäiset syksyllä ja toiset keväällä kun peltikatto on aivan valmis. Epäillen että faija näkee harjakaiset sopivana syynä pariin vapaapäivään ja pääsyä muutamalle oluelle :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar