torsdag 1 september 2011

Plankpojken avancerar - igen


Som synes, bygget är igång och timmermannen mår prima, trots den stenhårda och inte så lyckade satsningen på OS 2012. Bygget med bärlinorna har fortsatt enligt planerna och jag har fått langa plank till mästaren. "Hämta en två tum fyra", lät det från blivande sovrumstaket. Glad i hågen kom plankpojken tillbaka med en två tum femma, vände sig misslyckad tillbaka och insåg att plankan antagligen skulle vara både tunnare och smalare. Jag bytte plankan till en något tunnare och hittade rätt på andra försöket. Solen har skinit idag så tänkte ta av mig handskarna för att klia mig lite i huvudet. Farsan kontrade snabbt med att att vi använder råsågat plank, så på med handskarna, vi är ju inte vilka hemmafixare som helst, vi bygger ju faktiskt hus.


Lärdomen i detta är att farsan och jag har ohyvlad, även kallad råsågad plank som inte håller måtten på millimetern. Detta betyder att när bärlinan ska på plats kan man behöva använda yxan för att justera lite. Nuförtiden på byggen så använder man planhyvlad plank på byggen eftersom de håller måtten på millimetern och inte behöver justeras. Snurrade fort i plankpojkens skalle och den givna frågan var att "Varför använder vi råsågad plank och inte planhyvlad plank på bygget?" Svaret från farsan var att planhyvlat använder dom som är rädda för att få en sticka i fingret och har tummen mitt i handen....sedan så är det något dyrare men dock tidsbesparande att använda planhyvlad plank (men detta har inte jag skrivit utan katten).

Långt kom vi i varje fall och bärlinorna var på plats, men det var inte allt som hände idag. Jag har även fortsatt slå sommarängen och visar här den baskiska tekniken :) Jag vill även flagga för något annat intressant på bilden...nämligen plankpojkens avancemang från "dom som aldrig kan lära sig yrket" till "dom som det finns hopp om", Farsan kom med ett par arbetsbyxor åt mig idag. Jobbar man på bygge ska man vara rätt klädd!

Självförtroendet är på topp och jag tänker att det blir gott o ta helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar