tisdag 6 september 2011

Kristallkronan följer med upp i björken


När man köper ett gammalt hus får man räkna med att det finns en massa bråte lite här och där och elsladdar har dragits lite hur som helst. Lösningen har varit att dra ut en sladd och kolla av vad som släcks eller stängs av. Resultaten har inte alltid varit strålande, ibland har det tagit en dag innan man insett att man dragit ur sladden till vattenpumpen :o) Då gäller det att hitta just den sladden man drog ut tidigare för att få sig en dusch!

Jag har under dagen påbörjat med eländet då timmermannen/ byggmästaren tagit ledigt från bygget. Initiativrikt, men har åtminståne hållit mig på behörigt avstånd från bygget. Eftersom det legat sladdar jämte marken och hängt i björkar har jag idag grävt en 40 cm djup gång från ladan till Saunan för att få ner elledningarna i backen. Saunan har nämligen varit mörk och mysig sedan i våras då traktorn fastnade och kapade ledningarna. Sauna är ett internationellt namn för det som ni svenskar kallar bastu.

Man skulle kunna tro att byggmästaren kommer att vara mycket imponerad över mitt hårda dagsverke. Då kan jag berätta att det inte är så säkert. Jag tog nämligen ett snabbt beslut om att flytta diket till elledningen mitt från ladan eftersom jag även vill dra el till utedasset. Som ni redan förstår, så har detta diskuterats med farsan tidigare! Jag kommer med ideér som ska försköna bygget. Det finns ju ingen poäng i att bygga själv och från grunden, om man inte bygger som man vill ha det. Ofta så kommer innovativa jag med en massa strålande ideér vilka oftast resulterar i att farsan säger: "Kåkfa-an ska väl stå också, man kan inte bygga ett hus av bara fönster". Våra prioriteringar har med andra ord vissa skillnader. Farsan bygger en stabil bunker som t om ska hålla ryssarna på utsidan, medans jag vill ha ett hus som står lite stadigt och är mycket snyggt.

Alla vet väl att vi finnar har en inbyggd rädsla för att stora stygga ryssen ska komma igen. Ganska intressant eftersom det för inte så länge sedan har diskuterats i Finland om vi behöver vara oroliga för gasledningen, som ska byggas mellan Ryssland och Tyskland och som ska byggas genom finskt territorium. På puben i Finland diskuterades detta över ett par öl, medans politikerna snabbt gick ut och dementerade att detta inte skulle behandlas som en politisk fråga och det fanns ingen oro för finska nationens säkerhet. I finska morgontidningen, Helsingin sanomat kunde man så sent som 1 maj 2011 läsa att Finland pressats till att ta snabba beslut om att bygget skulle godkännas av miljöskäl och att "tonen varit hård bakom kulisserna". Sanningshalten i detta får man dra sina egna slutsatser om då artikeln ska baseras på information från Wikileaks.


För att återgå till bygget så kan ni se att utedasset har fixats invändigt. Ni ser att de svenska kungligheterna har fått plats i ett finskt utedass i svenska Dalamarker. Inte så konstigt egentligen eftersom de förgyller många utedass i Finland också.  Svenska kungligheter har en plats i finska hjärtan och det fanns inte ett torrt öga i mitt Finland då bröllopet gick av stapeln förra sommaren (Jag är antagligen den enda finnen som missade spektaklet eftersom jag var och klättrade i berg på Korsika när bröllopet gick av stapeln).


Som ni ser, ett fint litet utedass som dock saknar pricken över i:et. Självklart ska det hänga en kristallkrona i taket! Detta håller dock byggmästaren inte med om, men jag tror att han kan omvändas med ett par krokodiltårar. Han är ju min farsa också, så när inte argumenten räcker får man ta till de fula knepen. Han är ju lindad runt mitt lillfinger, även om han har svårt för att erkänna det....

Han får sin stabila bunker utan så mycket ljus som jag vill ha och jag får min kristallkrona i utedasset är tanken (Tänk själv vad njutbart, farsan sitter på dasset och skenet från kristallkronan återspeglas i hans numera gråstänkta polisonger! Morsan kommer bli nykär på nytt...). För ska vi vara helt ärliga så är det ganska nice med ett stabilt sovrum. Kommer ryssen och det börjar dofta Borsh, som är en rysk soppa som är baserad på kål och rödbetor, så tar den här finnen med sig stiletterna i handen och kristallkronan under armen och klättrar upp i en stabil björk. Vi har nämligen ett ordspråk i Finland som säger: "Man ska inte äga mer än man kan ta upp i en björk)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar