lördag 13 augusti 2011

Plankpojken riskerar utvisning


Trots en mycket varm lördag och en flexande timmerman har bygget fortsatt enligt planerna. Farsan har gett sig på att öppna gamla byggnadens tak för att skruva fast bärlinor på båda sidorna av bygget. Bärlinan kallas även för stödregel och primärbalk och är mig veteligen det som stabiliserar sovrummet.

Balken ser rejäl ut, vore olyckligt om jag och sängen landade på matsalsbordet. Det är i dessa lägen som plankpojken har full tilltro till farsan. Han vet vad han gör, han är ju finne och kan bygga hus han. Själv började jag dagen med att fortsätta med plankpojkens sysslor, riva, dra ur spik och räta till fram tills jag började avancera rejält på bygget.


Med den fulla tilltro som farsan har till mina förmågor fick jag faktiskt känna på konstruktionen idag. Jag fick den ärofulla uppgiften att såga av muttrar. Kändes stort och viktigt och karriären som timmerman kändes plötsligt inte så långt bort. När bärlinorna var på plats bestämde farsan sig för att flexa ut och lämnade mig med en ny hög med plank som behövde rensas från spik.


Snabbt avancemang kan ibland stiga åt huvudet och jag bestämde mig för att ta lite egna initiativ. Efter rivningen har en massa byggpapp skräpat runt på betongplattan. Med mitt nyvunna självförtroende tänkte jag städa lite och eldade upp pappen i tunnan. Dagens tips blir o se till att tunnan inte är för nära en stomme som är byggd i trä! Stommen blev lite rökt, men det positiva är att den inte brann upp. Det hade varit svårt att förklara för farsan imorgon :o) Det mesta brukar jag kunna skylla på katten som är både nyfiken och envis, men inte ens han har lärt sig o använda tändstickor! Som tur är så har farsan humor och det inte är första gången jag ställt till det för mig.

Tur att vi finnar är ett härdat folk. Vi har överlevt krig och domderats av både svenskarna och ryssarna innan vi fick vår självständighet den 6 december 1917. Efter fadäsen tänkte jag att det var lika bra att ta det som en riktig finne så jag tog en het bastu och en rejäl nubbe utan en enda grimas. Genast kändes morgondagen lite lättare.


För att helgardera mig kokade jag vinbärsgele som smaksatts med lite vodka. Denna väntar på farsan imorgon bitti när han äntrar bygget. Ett husmorstips mitt i bygget! Naturliga pektinhalten i bären kan man kontrollera genom att man tar en matsked saft och en matsked vodka, kyler ned och rör om. Bildas det geleklumpar så behöver man inte tillsätta så mycket extra pektin. Sedan brukar jag hälla i lite extra vodka och saften av en citron för smakens skull. Naturligt sätt att hjälpa saften på traven så den förvandlas till gele :o)

Om farsan inte låter sig blidkas så enkelt denna gång, kan det hända att jag får en turbiljett till ett annat bygge långt härifrån. Känner jag han rätt så vill han nog att jag kommer till ett varmt land, men får själv tjäna ihop till returbiljetten som timmerlärling. Går det så illa så kan jag nog behöva hjälp med bidrag. Med dessa misstag är risken att jag får jobba länge som lärling för att tjäna ihop till hemresan.

Tänään on hommat jatkunut raksalla. Faija on alkanut tehdä tasakerrosta ja minäkin olen päässyt rakennukselle oikeen timpurin hommiin. Olen saanut katkasta liian pitkiä ruuveja! Melkeen olin puhkea ylpeydestä kunnes päätin ottaa oikeen ohjat käteen. Tuntu hyvältä välähdykseltä polttaa vanhat pahvit tynnyrissä. Liian myöhään huomasin että tynnyriä olisi vähän voinut siirtää raksalta kauemmas. Pari puuta vähän tummeni mutta ei sentään syttynyt tuleen. Tämä päivä pussiin ja vähän lisäaikaa tarvitaan oppipoikana ennen kun seuraavan kerran pääsen timpurin hommiin. Ei muuta kun helvetin kuumaan saunaan ja pieni ryyppy irvistelemättä niin eiköhän se siitä. Huomenna uusi päivä ja uudet kujeet raksalla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar