söndag 17 augusti 2014

Mot hösten med kanariska smaker!

Hösten knackar på och sommaren börjar vika ned sig sakteligen! Har kommit på att en av anledningarna till att jag flyttat till Dalaskogarna måste nog vara att årstiderna blir så mycket tydligare! Årets sista rosor har plockats in från trädgården idag! 


...och tomteverkstaden har öppnat sina portar ;0)



För att klämma ur det sista av sommaren och årets sista grillning hemmavid, så har jag gjort en Kanarisk sås, Mojo Picon. Receptet är på mitt sätt och jag har fått lära mig såsens hemligheter av min kära kusin från Teneriffa! Hon gör den från höften...jag har försökt mitt bästa med att skriva ned ungefärliga mått åt er :0)



Mojo Picon ( 2 personer )

5 klyftor vitlök
2-3 små torkade chilifrukter
1/2 tsk paprikapulver 
4-5 hela sötmandlar
Havssalt efter smak, rejäla nypor dock!
3 msk rödvinsvinäger
5 msk olivolja

Krossa vitlök, chili, salt, paprikapulver och sötmandlar i mortel tills du har en slät massa. Tillsätt vinäger och olja och smaka av. Vill man ha en slät sås kan man göra den med stavmixer, jag föredrar en sås med mer struktur. Min kusin gör den alltid med stavmixer! Paprikapulver skiljer sig i både hetta och rökighet, beroende på var i världen man köpt in sin. Min kommer från Spanien och är het! Med paprikapulver härifrån kan man behöva öka på mängden. Sötmandel kan du byta ut mot motsvarande mängd torrt vitt smulat bröd. Har aldrig gjort detta själv, är trogen mina mandlar :0) Känns såsen väldigt tjock, kan man försiktigt öka på med olja och vinäger, eller så kan man enkelt tunna ut såsen med några msk vatten! Gott, hett och galet nyttigt! Välkommen höst!!




Syksy on tulossa ja lautapoika on ottanut vuoden viimiset ruusut puutarhasta ja ehkä tehnyt vuoden viimiset grilli-illalliset. Tähän olen tehnyt hyvän kastikkeen Kanariansaarilta!
 
Mojo Picon ( 2 henkilöä)
 
5 kynttä valkosipulia
2-3 pientä kuivattua chiliä
1/2 tl paprikapulveria
4-5 kokonaista mantelia
Merisuolaa maun mukaan
3 rkl punaviinietikkaa
5 rkl oliiviöljyä
 
Työstä valkosipulit, chilit, suola, paprikapulveri ja mantelit morttelissa tahnaksi. Lisää viinietikka ja öljy. Kastikkeen voi myös tehdä sauvamixerillä jolloin kastikkeesta tulee sileämpi. Serkkulikka Teneriffalla jolta kastikkeen maut on kotoisin tekee sen aina sauvamixerillä! Ota huomioon että paprikapulverin tulisuus ja savutuksen maku eroaa mistä päin maailmaa olet sen ostanut. Minun paprikapulveri on Espanjasta ja erittäin tulinen! Määrä voi vähän vaihdella reseptissä, mutta tee maun mukaisesti, 1/2 tl on hyvä alku! Mantelit voit vaihtaa kuivaan valkoiseen murennettuun leipään. Jos kastike tuntuu paksulta lisää varovaisesti öljyä ja viinietikkaa, tai muutama rkl kylmää vettä! Kastike on todella maukas, tulinen ja terveellinen! Ei muuta kun syömään ja tervetuloa syksy!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar